Tot nu toe zagen we meestal elektrische 4x2- en 6x2 trekkers en bakwagens van Volvo maar nu is er dus ook de 8x4 Tridem. M. Heezen heeft bewust gekozen voor een elektrische truck om de duurzaamheidsambities van het bedrijf te realiseren en de ecologische voetafdruk van de sloopindustrie te verminderen. "Onze focus ligt op veiligheid, duurzaamheid en circulariteit, en deze elektrische truck draagt in belangrijke mate bij aan de elektrificatie in de GWW- en bouwsector," aldus Thijs Heezen, CEO van M. Heezen. De Volvo FH 8x4 Electric heeft een 8x4 tridem met gestuurde naloopas configuratie en is voorzien van een 10-tons vooras en Volvo Dynamic Steering. Ideaal bij het manoeuvreren op krappe bouwplaatsen. De truck heeft 450kW accucapaciteit en drie elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 666pk. Het voertuig is verder voorzien van een VDL haakarmsysteem, de eerste in Nederland die op een elektrische truck is opgebouwd.
Verduurzaming van de binnenstad
De Volvo FH 8x4 Electric wordt ingezet op verschillende sloopprojecten in en rondom Eindhoven, voornamelijk voor het wisselen van containers, met als doel de binnenstad te verduurzamen. Op de hoofdlocatie van M. Heezen in Eindhoven zijn talrijke zonnepanelen geïnstalleerd, evenals een laadinfrastructuur. Deze investering ondersteunt niet alleen de nieuwe elektrische vrachtwagen, maar draagt ook bij aan aanzienlijke CO2-besparingen, gezien het bedrijf al beschikt over elektrisch sloopmaterieel.
Aansluiting bij ambitie van opdrachtgevers
M. Heezen ziet de inzet van de elektrische vrachtwagen als een strategische zet die perfect aansluit bij de ambities van hun opdrachtgevers voor een duurzame bedrijfsvoering. Thijs Heezen licht toe: “De inzet van deze elektrische truck versterkt onze positie als voortrekker in de transitie naar een groenere sloopindustrie." Volvo Trucks is hierbij een vertrouwde keuze vanwege de langdurige positieve ervaringen en de toewijding van Volvo aan innovatie en ontwikkeling. Thijs: "Volvo blijft, net als wij, ook na de levering betrokken, en dat is ook belangrijk bij de doorontwikkeling van onze duurzame vloot."
Begeleiding door BAS Truck Center
BAS Truck Center heeft M. Heezen uitgebreid geadviseerd, variërend van subsidiemogelijkheden tot aspecten zoals actieradius, laadinfrastructuur en de totale kosten per kilometer. Thijs vult aan: "De coördinatie met het VDL haakafzetsysteem was een innovatieve uitdaging en het is een mooi voorbeeld van de sterke samenwerking tussen familiebedrijven in de Brainport Regio."