Nieuws
16-10-2023 | Door Iep van der Meer

M. Heezen Sloopwerken heeft de allereerste Volvo FH Electric 8x4 vrachtwagen met VDL haakarmsysteem in Nederland in ontvangst genomen. De truck werd geleverd door BAS Truck Center. De indrukwekkende elektrische truck is uitgerust met een reeks geavanceerde specificaties en markeert een belangrijke mijlpaal in de transitie naar een groenere toekomst voor de sloopindustrie

Tot nu toe zagen we meestal elektrische 4x2- en 6x2 trekkers en bakwagens van Volvo maar nu is er dus ook de 8x4 Tridem. M. Heezen heeft bewust gekozen voor een elektrische truck om de duurzaamheidsambities van het bedrijf te realiseren en de ecologische voetafdruk van de sloopindustrie te verminderen. "Onze focus ligt op veiligheid, duurzaamheid en circulariteit, en deze elektrische truck draagt in belangrijke mate bij aan de elektrificatie in de GWW- en bouwsector," aldus Thijs Heezen, CEO van M. Heezen. De Volvo FH 8x4 Electric heeft een 8x4 tridem met gestuurde naloopas configuratie en is voorzien van een 10-tons vooras en Volvo Dynamic Steering. Ideaal bij het manoeuvreren op krappe bouwplaatsen. De truck heeft 450kW accucapaciteit en drie elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 666pk. Het voertuig is verder voorzien van een VDL haakarmsysteem, de eerste in Nederland die op een elektrische truck is opgebouwd.

Verduurzaming van de binnenstad 

De Volvo FH 8x4 Electric wordt ingezet op verschillende sloopprojecten in en rondom Eindhoven, voornamelijk voor het wisselen van containers, met als doel de binnenstad te verduurzamen. Op de hoofdlocatie van M. Heezen in Eindhoven zijn talrijke zonnepanelen geïnstalleerd, evenals een laadinfrastructuur. Deze investering ondersteunt niet alleen de nieuwe elektrische vrachtwagen, maar draagt ook bij aan aanzienlijke CO2-besparingen, gezien het bedrijf al beschikt over elektrisch sloopmaterieel.

Aansluiting bij ambitie van opdrachtgevers 

M. Heezen ziet de inzet van de elektrische vrachtwagen als een strategische zet die perfect aansluit bij de ambities van hun opdrachtgevers voor een duurzame bedrijfsvoering. Thijs Heezen licht toe: “De inzet van deze elektrische truck versterkt onze positie als voortrekker in de transitie naar een groenere sloopindustrie." Volvo Trucks is hierbij een vertrouwde keuze vanwege de langdurige positieve ervaringen en de toewijding van Volvo aan innovatie en ontwikkeling. Thijs: "Volvo blijft, net als wij, ook na de levering betrokken, en dat is ook belangrijk bij de doorontwikkeling van onze duurzame vloot." 

Begeleiding door BAS Truck Center 

BAS Truck Center heeft M. Heezen uitgebreid geadviseerd, variërend van subsidiemogelijkheden tot aspecten zoals actieradius, laadinfrastructuur en de totale kosten per kilometer. Thijs vult aan: "De coördinatie met het VDL haakafzetsysteem was een innovatieve uitdaging en het is een mooi voorbeeld van de sterke samenwerking tussen familiebedrijven in de Brainport Regio."

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
04-04-2025
Katee_Scania-4-web-pers-205 (960 x 720)

Kaatee koopt twee Scania 770S voor LZV

Volgens Kaatee Transport helpen de Scania 770S combinaties bij het terugdringen van de CO2-uitstoot.
Nieuws
04-04-2025
Noort1 (960 x 640)

Witte Volvo FH Aero met een gouden randje voor A. Noort

De witte lak en gouden accenten maken van de Volvo FH Aero van A. Noort een echte blikvanger.
Nieuws
03-04-2025
Giersbergen2 (960 x 720)

Volvo FH16 nieuw paradepaardje van Giersbergen

De Volvo FH16 Aero haakarmauto van Giersbergen heeft een vermogen van 700 pk.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.