De 39 tons Volvo heeft een 8x2 chassis in een 2+2 asconfiguratie. Het doel was om de vrachtwagen zo licht en compact mogelijk te houden. Om die reden is de Volvo FM ook voorzien van een dagcabine. Ook staat de combinatie op Dura Bright velgen. Het chassis is in de fabriek van Volvo geheel naar wens opgebouwd. De tanks voor de diesel en AdBlue, alsook de accubak en andere modules, zijn bij Volvo al op de juiste positie gemonteerd. Dit verkortte de doorlooptijd aanzienlijk. Daarnaast scheelde het uiteraard in de kosten.
Achter de cabine is een HMF 9520 OK6 met FJ2000K6 jib geplaatst. Deze is, net zoals de open laadbak, door Van Rijssel Carrosseriebedrijf uit Asten opgebouwd. Voortman uit Ter Aar nam het spuiten voor zijn rekening, en Van Essen Van Raay uit Barneveld de bestickering. De Volvo FM is geleverd door Volvo Group Truck Center uit Amsterdam, waarmee de vrachtwagen feitelijk zijn eerste rondje Nederland al heeft voltooid.
De Volvo is voorzien van dynamic steering, een aslast-indicator en een geïntegreerd navigatiesysteem. Ook aan de veiligheid van medeweggebruikers is gedacht. Zo beschikt de Volvo over dode-hoekradars aan beide zijden en zijn er meerdere camera’s opgebouwd. Heel slim is een camera op de steunpoot aan de rechterzijde, die de omgeving tijdens het kranen in de gaten houdt.