Op de Bauma zagen we deze reusachtige bouwtruck, die is geconstrueerd door BAS Mining Trucks uit Veghel. Onlangs werden de eerste twee exemplaren verkocht in het oosten van Duitsland.
Een vijfasser hebben we allemaal wel eens gezien, maar met verschillende bandenmaten niet natuurlijk. Deze FMX is uitgerust met drie achterassen die goed zijn voor twintig ton. De vooras is goed voor een aslast van 11 ton en de voorloopas nog eens 12 ton. Zo kom je aan een laadvermogen van 55 ton en een GVW van 83 ton. Van de drie achterassen sturen de voorste en de achterste ook, maar dan als complete as, met een hydraulisch systeem. Ook de vering is van het zware drietal is hydraulisch.
Banden
Al dit heavy duty spul heeft natuurlijk speciale banden nodig. De beide voorassen staan op 375/90 R 22,5. Dat is al redelijk ongebruikelijk. Maar de achterste drie assen staan op 650/65 R25 banden. Enorme brokken rubber, alle banden zijn super singles. In de grote laadbak zien we nog iets speciaals. Er is een pusher-systeem van AJK ongebouwd. Daarmee kun je de lading binnen dertig seconden lossen, zegt BAS Mining Trucks.