Het estafettesysteem houdt in dat trailers tussen verschillende ‘hubs’ in Europa worden vervoerd. Trucksters doet dat nu al op de route tussen Spanje en West- en Oost- Europa en Engeland. Op de hubs, die 4,5 uur van elkaar af liggen wordt er omgekoppeld, waarna de volgende chauffeur de oplegger verder brengt. Hierdoor is overnachten onderweg niet meer nodig en dat zorgt er voor dat lange ritten 50% sneller kunnen plaatsvinden. De chauffeurs rijden namelijk 4,5 uur naar zo’n hub, en vervolgens 4,5 uur terug naar de standplaats.
Deze vorm van lange afstand vervoer zorgt er niet alleen voor dat de ritten sneller verlopen, het maakt ook de dubbele inzet van trekkers mogelijk. Als de chauffeur terug komt kan zijn collega namelijk het zelfde ritje doen terwijl de eerste chauffeur thuis slaapt. Een ander voordeel is dat er onderweg geen parkings nodig zijn, en dat ladingdiefstal voorkomen wordt doordat de trailers door rijden.
Een ander voordeel, zeker voor de toekomst is dat het estafettesysteem de inzet van elektrische trucks mogelijk maakt. Door op de hubs bij te laden in de verplichte pauze kunnen trucks dan weer opgeladen worden voor de terugreis.
Zo’n systeem kan alleen in dikke ladingstromen, want alleen met voldoende volume is zo’n estafettesysteem rendabel te maken. Bovendien is de planning cruciaal, want anders staan er overal trekkers te wachten op hun aflossing. Trucksters zet daarvoor Big Data in en kunstmatige intelligentie in het plansysteem.
Volvo Group Venture Capital, een investeringsbedrijf van Volvo Group, heeft een investering gedaan van 33 miljoen in het snelgroeiende Trucksters. Met deze investering kan het bedrijf de groei voortzetten en investeren in een verdere technologische ontwikkeling en de elektrificatie. Het streven van het bedrijf is om een volledig elektrische vloot op de weg te zetten.