De Volvo Group heeft besloten dat de verregaande integratie van de beide truckerken Volvo en Renault Trucks toch niet zo goed werkt. Ruim zes jaar geleden werden de beide organisaties operationeel samengevoegd waarbij binnen de importeur sommige mensen beide merken bedienden.
Op het hoofdkantoor in Beesd werken ‘Blauwe’ Volvo mensen, ‘Rode’ Renault Trucks medewerkers en ‘Paarse’ medewerkers die voor beide merken werken. Deze officieuze aanduidingen gelden voor de hele organisatie tot aan het management. Volvo Trucks en Renault Trucks hadden wel ieder een eigen directie. Tegelijkertijd met de samenvoeging van de organisaties, inmiddels zes jaar geleden, werd ook het dealernetwerk stevig op de schop genomen. Veel zelfstandige Renault Trucks dealers verloren hun dealercontract. Daarvoor in de plaats werden de Volvo Trucks dealers in de meeste gevallen ‘dual brand’ dealers doordat ook Renault Trucks daar voortaan geseviced werd. De verkoop van Renault Trucks werd voortaan centraal gedaan vanuit Beesd, en niet meer vanuit de dealers. Voor Volvo trucks veranderde op verkoop gebied niets, dat bleef op dealer niveau.
De hele omschakeling kwam voor Renault Trucks op een bijzonder ongelegen moment, namelijk ten tijde van de introductie van de toen volledig nieuwe T- generatie. Met dat product maakte Renault Trucks een prachtige sprong in de tijd maar dat leidde helaas voor het merk amper tot stijgende verkoopcijfers. In aantallen liep Renault Trucks keurig in de pas met de stijgende markt maar het marktaandeel bleef te laag. Dat drong ook door op het hoofdkantoor in het Zweedse Göteborg, waar Heléne Mellquist, President Volvo Trucks Europe, en Jean-Claude Bailly, President Renault Trucks Europe, in een gezamenlijke verklaring vandaag maatregels aankondigden. Voortaan gaan de beide merken weer apart van elkaar de markt op. Dat wil zeggen dat er voor zowel Volvo Trucks als Renault Trucks aparte organisaties komen voor wat betreft marketing en sales.
Voor de importeur van beide merken in Nederland verandert er ook van alles op organisatie niveau. Wel blijven beide merken blijven in Beesd gevestigd. Op dealerniveau verandert er aanvankelijk niets. Dat wil zeggen dat op dat gebied het dual brand systeem blijft bestaan. Wel wordt de verkooporganisatie van Renault Trucks op termijn aangepast. Naar verwachting zal dat weer terug worden gebracht naar het niveau van de lokale dealers maar daar wil de Volvo Group officieel nog niets over mededelen.