Volvo heeft de 8x8 (bijna) af

Nieuws
30-10-2017 | Door Iep van der Meer

Tijdens onze grote 8x8 kippertest was hij helaas nog niet af, de Volvo FMX 8x8, maar inmiddels nadert de truck zijn voltooiing. Wij betrapten het eerste exemplaar tijdens een test inzet bij Van der Wiel Transport in Drachten. 

Met de nieuwe Volvo FMX 8x8 is er weer een nieuwe, typisch Nederlandse 8x8 op de markt. De Volvo komt als 6x6 af-fabriek waarna hij bij Terberg Techniek in opdracht van Volvo wordt omgebouwd tot een 8x8 met een wide-spread tandemstel. Tijdens onze grote 8x8 kippertest, eerder dit jaar was de Volvo nog niet klaar maar inmiddels wordt de truck getest bij een aantal grote klanten.

De ombouw door Terberg Techniek gaat verder dan alleen het bijplaatsen van een tweede vooras. Die as, een 11,5 tons Sisu as met een hoge technische reserve wordt, net als de laatste as elektrisch- hydraulisch gestuurd. De standaard tien tons aangedreven vooras met naafreductie blijft als enige de originele Volvo vering houden. De andere drie assen zijn hydraulisch geveerd waardoor hier ook een waterpas-dwarsregeling op kon worden toegepast.

25,6 ton netto

De bandenmaten zijn van voor naar achter 375/90R22,5 op de tien tons vooras, 445/75R22,5 op de 11,5 tons tweede as en 325/95R24 op de beide laatste assen in dubbele montering. Het chassis is uitgevoerd met een innenliner. De wielbasis van as één tot as vier bedraagt 6900 mm. Het totale GVW van deze 8x8 bedraagt 44,5 ton en het eigen gewicht is 18.900 met de Hyva opbouw. Het netto laadvermogen bedraagt 25.600 kg. Opvallend aan de FMX 8x8 is de grote bodemvrijheid en de wijze waarop allerlei kwetsbare zaken zijn weggebouwd aan de onderkant. 

Crawler gear

Bijzonder is dat de FMX geen tussenbak heeft. Dat wil zeggen, er is wel degelijk een verdeelbak die de aandrijfkrachten naar de achterassen en de inschakelbare vooras brengt, maar geen hoge- en lage gearing. Dat kan doordat Volvo gebruik maakt van de Crawler Gear versie van de I-Shift versnellingsbak. Daarmee heeft de FMX twee extra lage kruipversnellingen vooruit- en achteruit. De versnellingsbak is extra verstevigd voor het echt zware werk en er wordt speciale ‘construction’ software toegepast voor in het terrein. Als krachtbron staat er in de testwagen een 540 pk sterke D13K met 2600 Nm aan koppel.

Veldtest 

De Volvo FMX 8x8 wordt momenteel ingezet bij klanten. Deze truck is voorlopig nog de enige in zijn soort en tijdens de ritten in de praktijk zullen de laatste punten worden fijngeslepen. De productie vangt volgens Volvo begin 2018 aan waarna de eerste trucks tegen het einde van het eerste kwartaal van de band zullen lopen bij Terberg Techniek. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
25-09-2018
Volvo_FMX_8x8_Kole_Transport_1_lowres.jpg

Eerste Volvo FMX 8x8 voor Kole Transport

Tijdens onze kippertest met 8x8 voertuigen die we vorig jaar organiseerden kon Volvo helaas niet meedoen met de…
Nieuws
28-07-2017
20170726_125023-1400.jpg

Volvo laat de beer los!

Het Nederlandse truckmerk Terberg ging verloren met de komst van de Euro-6 emissie eisen. Toch lijkt het er op dat Volvo aan een…
Nieuws
28-11-2016
TerbergMK-12.jpg

Terberg modificeert Volvo trucks

Ooit was Terberg een Nederlands truckmerk maar de stap naar Euro-6 werd nooit gezet. Toch wordt er nog heel wat af gesleuteld…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.