'Non stop Trucks' is de naam van een project dat Volvo uitvoert met de Noorse Rijkswaterstaat en dat Europees gesubsidieerd wordt. Het doel van het project is dat trucks die gewogen moeten worden, niet hoeven te stoppen voor een bezoekje aan een weegbrug nabij de snelweg.
In Nederland kennen we het WIM-VID systeem, dat ook dynamisch weegt. Maar hierbij houdt de overheid de info voor zichzelf. Het systeem dat Volvo ontwikkelt met de Noorse overheid werkt interactief. De truck stuurt zelf al data over het gewicht naar de weegbrug even verderop. Die info krijgt de chauffeur op zijn display te zien, hij weet dus waar hij aan toe is. De verifiëring door de weegbrug verloopt volautomatisch en wanneer de gegevens kloppen kan de chauffeur gewoon doorrijden. Zo niet, dan moet de combinatie de weg af voor nadere inspectie.
Praktijktest
De afgelopen twee maanden is het systeem getest tussen Oslo en Frederikstad in Noorwegen en werd de apparatuur geïnstalleerd in trucks van Bring, die op die route een lijndienst onderhouden. Betrokkenen tonen zich tevreden over de resultaten. "Minder tijdverlies, minder stress", zeggen zij. De Noorse overheid zegt ook tevreden te zijn, maar ziet dit slechts als het begin van een nieuw tijdperk in inspecties.
Meer data
De Noorse overheid denkt dat telematicasystemen in trucks straks nog veel meer data vooruit kunnen sturen naar bijvoorbeeld weegbruggen. "Denk hierbij aan informatie over gevaarlijke stoffen in de lading, de staat van remmen en banden en hoe frequent een chauffeur pauze maakt. Dergelijke data over voertuigen op onze wegen zijn heel waardevol voor ons", aldus de Noren. "Het is een goed voorbeeld van hoe connected trucks het leven van alle betrokkenen kan vereenvoudigen en verbeteren."