Volvo kondigt een reeks verbeteringen aan die vooral de aandrijflijn betreffen. Meest opvallend is het gebruik van de term I-Torque, voor een systeem dat motorkoppel reguleert en dat daardoor nog weer zuiniger is dan Volvo’s met I-Save.
I-Torque komt voornamelijk in actie wanneer de chauffeur zich met zijn Volvo in heuvelachtig gebied bevindt. Volgens Volvo heb je ook in heuvelachtig gebied niet continu het volledige motorkoppel nodig en kun je gerust met wat minder vaart de berg op. Dan blijf je laag in toeren en bespaar je dus brandstof, zegt Volvo.
Volvo I-Save
Uitgangspunt bij deze gedachtengang is dat dankzij I-Save de aandrijving altijd over ruim voldoende trekkracht beschikt. Om daar zo efficiënt mogelijk mee om te gaan, heb je software nodig die het optimale vermogen en trekkracht alleen vrijgeeft als dat echt nodig is.
Nu heeft BIGtruck net de 1000 puntentest live gezet en de vraag is om wanneer je meer wilt weten over de systematiek, " target="_blank" rel="noopener noreferrer">je hier even naartoe klikt.
Andere vernieuwingen
Volvo claimt verder dat het de injectoren, compressie en nokkenas van de Volvo FH I-Save verder heeft aangepast aan de zuigers met nieuw golfpatroon. Ook het totale gewicht en de interne wrijving werden verminderd. De turbo en de oliepomp hebben upgrades gekregen en zelfs de filters voor olie, brandstof en lucht hebben gepatenteerde verfijningen voor nog betere prestaties. I-Save is nu ook verkrijgbaar in 420 pk uitvoering. Vreemd genoeg levert Volvo de FH echter uitsluitend met de 13 en 16 liter motoren. Andere merken leveren hun topmodel ook met een 11 liter motor.
I-Shift
Naast alle hardware-updates is er een nieuwe generatie software voor motormanagement toegevoegd, die op zijn beurt communiceert met een vernieuwde I-Shift-versnellingsbak. Het resultaat verbetert volgens Volvo niet alleen het brandstofverbruik, maar zorgt ook voor verbeterde rijeigenschappen.