Volvo: Komt de I-Torque dan toch?

Nieuws
22-05-2016 | Door Iep van der Meer

Op de Amerikaanse Volvo website vonden we interessant nieuws. Komt de in 2013 aangekondigde Volvo I-Torque aandrijflijn dan toch op de markt?

Volvo presenteerde in 2013 onder de naam I-Torque een nieuwe aandrijflijn die maximale prestaties en comfort beloofde met spectaculaire verlaging van het brandstofverbruik. De basis was de bekende 13 liter motor, de D13 maar dan met Turbo-Compound techniek en Common Rail injectie.

Het idee was om een motor te ontwikkelen die in een heel klein toerengebiedje extreem krachtig en zuinig is. Om zoveel mogelijk gebruik te maken van dat kleine gebiedje moet er meer geschakeld worden en zoals je weet betekent iedere schakeling een onderbreking van de aandrijflijn. Schakelen kost dus energie en snelheid, vooral omdat de motor daarna zijn turbodruk weer op moet bouwen. Welnu, dat is waar de I-Shift Dual Clutch zijn razendsnelle werk kan doen.

Het gekke is dat de I-Torque in 2013 met de nodige bombarie werd aangekondigd waarna we er niks meer over hoorden. Als je Volvo I-Torque intikt op Google dan zie je dat zelfs de badge al klaar was en je vindt er Youtube filmpjes waarin onze vriend Jeff Bird het systeem aanprijst. Tot tien procent zuiniger wordt er zelfs gemeld in het oude filmpje.

Nu is er eigenlijk niks nieuws onder de zon. Turbo-Compound techniek werd eerder al door Volvo en Scania toegepast en het is al een hele oude techniek. Al in 1940 ontwikkelde de Amerikaanse vliegtuigmotorenbouwer Wright deze techniek die later onder andere werd toegepast in de Super Constellation, een ronduit sensationeel verkeersvliegtuig. Het principe komt er op neer dat de hete uitlaatgassen een tweede turbo aandrijven. De omwentelingen van die turbo worden middels een vloeistofkoppeling rechtstreeks overgebracht op het vliegwiel. Dat levert in de nieuwste vorm die Volvo toepast zo’n 50 pk extra op, en die paardenkrachten krijg je zomaar kado want die energie ging anders gewoon de uitlaat uit. Van de verwachte tien procent brandstofbesparing waar in 2013 nog over gesproken werd is toch nog 6,5% over volgens het jongste filmpje.

Dankzij dit systeem is het maximale koppel al vanaf 950 toeren beschikbaar en zorgt Turbo-Compound techniek voor extreem snel aftoeren van de motor, iets wat je wilt om nog sneller te kunnen schakelen. Volgens Volvo zorgen de lage toerentallen voor minder slijtage en frictie maar dat mogen ze nog een keer uitleggen. Iets wat langzaam draait levert normaal gesproken immers juist meer frictie op volgens de basisregels van de mechanica.. 

Een heel belangrijk onderdeel van de I-Torque was bij de introductie de I-Shift Dual Clutch, een bak die inmiddels geïntroduceerd is. Een relatief dure optie waarvan vaak niet helemaal duidelijk is of  de extra investering de moeite waard is. Het brengt immers, afgezien van beleving en comfort niet heel veel maar binnenkort lijkt deze bak het geheime wapen te worden als essentieel onderdeel van de complete I-Torque aandrijflijn. Tenminste, dat maken we op uit dit filmpje wat we vonden op de Amerikaanse Volvo site. Hier wordt het 2017 model gepresenteerd met de D13 Common Rail motor mét de bewuste Turbo-Compound techniek. In combinatie met de I-Torque versnellingsbak zou dat wel eens het langverwachte I-Torque verhaal kunnen opleveren. Daarmee lijkt het dat Volvo mooie stappen gaat zetten in de nabije toekomst. Zoals gezegd, de Common Rail uitvoering van de D13 komt er aan, de I-Shift Dual Clutch is er al en dan is Turbo-Compound techniek nog het ontbrekende stukje.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
10-07-2017
670_Van_Daalen_002.jpg

I-Shift Dual Clutch voor Van Daalen

Van Daalen Transport uit Maasdijk heeft twintig Volvo FH500 6x2 bakwagens besteld bij Volvo. De eerste tien komen dit…
Nieuws
30-01-2018
Martin-Heimensen.jpg

Martin Heimensen met Volvo FH 500 op Youtube

Rondhoutrijder Martin Heimensen uit Harderwijk ging in 2016 rijden met een opvallende nieuwe Volvo FH 500…
Nieuws
22-02-2022
11-IMG_0313.jpg

Volvo: I-Torque en andere verbeteringen

Volvo kondigt een reeks verbeteringen aan die vooral de aandrijflijn betreffen. Meest opvallend is het gebruik…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.