Volvo introduceert twee dertien liter motoren met een turbocompound systeem. Het betreft de varianten met 460 en met 500pk. Dit systeem, afkomstig uit scheepsmotorenbouw, gebruikt de snelheid van het uitlaatgas als directe aandrijving van de krukas. Daardoor zou 300 Nm meer koppel ontstaan. Het systeem staat bekend als gewichtsverhogend en prijzig, maar kan blijkbaar toch effectief zijn.
In 2013, een jaar na de introductie van de huidige generatie Euro 6 Volvo's, verkondigde de Zweedse fabrikant met I-Torque te komen, een aandrijflijn waarvan een 500 pk motor met turbocompound de basis vormde. Volvo voegde er een I-Shift transmissie met dubbele koppeling aan toe, wat tot snel optrekken leidt, alsmede het I-See systeem, de 'vooruitkijkende' transmissie van het merk. Echter de turbocompound verdween stilletjes van het toneel en jaren vernamen we er niets meer van.
I-Save
Nu komt het merk alsnog met een dergelijk systeem en wordt het niet I-Torque genoemd, maar I-Save. De gedachte is dat een sterke motor die veel trekkracht heeft bij lage toerentallen zorgt voor zuiniger rijden. Volvo toont in bijgaand filmpje ook andere, nieuwe zuigers.
Andere kenmerken van I-Save zijn onder meer verbeterde achterassen en een verbeterd I-See-systeem op basis van kaarten, dat hellingen verderop in de route analyseert en het rij- en schakelgedrag daarop aanpast. De gecombineerde efficiencywinst van al deze opties kan leiden tot besparingen op de brandstofkosten tot 7% vergeleken met een D13 Euro 6-D-motor, aldus Volvo. De nieuwe varianten zijn vanaf 11 maart al te bestellen.