In de haven van het Zweedse Gotenborg zijn 40 containers geladen met Volvo-reserveonderdelen. De containers zijn vervolgens op 20 chassis geplaatst die een roadtrain vormen van 300 meter lang. Samen met de truck weegt dit 750 ton. De opdracht: met een Volvo FH16 vanuit stilstand wegrijden en daarbij 750 ton trekken over een afstand van 100 meter. Bekijk het filmpje!
“I-Shift met kruipversnellingen biedt een wegrijkoppel dat ongeëvenaard is op de markt voor in serie geproduceerde trucks'', zegt Volvo, dat maar weer eens wil aantonen dat een transmissie met een koppelomvormer niet nodig is. De nieuwe kruipversnellingen maken het mogelijk om zeer zware ladingen te trekken en weg te rijden op lastig terrein, en dat met een snelheid van slechts 0,5 km/u.
De Volvo FH16 die in de test wordt gebruikt, is voorzien van I-Shift met kruipversnellingen en de sterkste assen uit de reguliere productreeks van Volvo. De truck wordt gereden door Magnus Samuelsson, voormalig houder van de titel “World’s Strongest Man”. “Er is maar weinig wat kan tippen aan het uitdagende gevoel van het opzoeken van je eigen fysieke grenzen. In de loop der jaren heb ik voor veel zware uitdagingen gestaan, maar dit is mijn zwaarste klus ooit”, zegt Magnus.
Naast hem zit Brian Weatherley, een ervaren freelance truckjournalist, een bekende collega van de BIGtruck redactie. “Dat Volvo Trucks een automatische versnellingsbak heeft ontwikkeld die een combinatiegewicht van 325 ton kan vervoeren, is indrukwekkend. Maar om ruim 700 ton combinatiegewicht aan te kunnen met één reguliere productietruck grenst echt aan het ongelooflijke. In mijn 30 jaar als truckjournalist heb ik nog nooit zoiets gezien”, zegt Brian.
Voor het vergelijk: 750 ton staat ook voor:
- 57 Volvo FH16 trucks
- 350 Volvo XC90 personenauto's
- 150 volwassen olifanten
- 4 Boeing 747 Jumbojets
- Ruim 4,5 windturbines