Internationaal transportbedrijf W. Daemen uit Maasbree heeft twee nieuwe Volvo FH 460 LNG 4x2-trekkers in gebruik genomen. Het verduurzamen van transport en de Maut-vrijstelling in Duitsland waren de belangrijkste redenen om te kiezen voor LNG-trucks.
W. Daemen is gespecialiseerd in het vervoer van stukgoed en geconditioneerd transport van levensmiddelen. “Onze focus ligt op Zuid-Duitsland”, vertelt eigenaar Wil Daemen. “Dagelijks rijden we met meerdere trucks naar de regio Heilbronn, Stuttgart, Karlsruhe, Mannheim en vice versa.” Op dat traject worden sinds kort de nieuwe Volvo FH 460 LNG trekkers ingezet. “Twee trucks waren aan vervanging toe en dat was een mooie aanleiding om te kiezen voor LNG-trucks”, zegt Daemen. “Daarbij gaf de doorslag dat je voor LNG-trucks tot en met 2023 geen Maut hoeft te betalen in Duitsland. Dat scheelt per jaar 23.000 euro aan Maut per truck. Zo verdienen we de meerprijs van een LNG-truck in twee jaar terug.”
Gunstig verbruik
Daemen is tevreden over de eerste resultaten, zegt Volvo. “Het voordeel van Volvo’s LNG-oplossing is dat de truck wordt aangedreven door een motor die gebruikmaakt van het dieselprincipe. Daar komt bij dat een kilo LNG goedkoper is dan een liter diesel. Als we in Nederland tanken, profiteren we ook nog eens van de stimuleringsregeling met een voordeel van 18,7 cent per kilogram LNG.”
CO2-reductie
Andere reden om te kiezen voor Volvo LNG-trucks is de CO2-reductie. Daemen refereert aan onderzoek van TNO dat uitwijst dat een Volvo LNG-truck tot 23 procent CO2-reductie oplevert. “Zo leveren we in woord en daad een tastbare bijdrage aan schoner transport, zonder ook maar iets in te leveren op rijprestaties en comfort voor de chauffeur. Dat vind ik ook een belangrijk aspect, omdat onze chauffeurs de hele week onderweg zijn. Daarom zijn deze trucks onder andere voorzien van Globetrotter XL-cabine en de geïntegreerde standairco I-ParkCool.”