Volvo Trucks levert vanaf nu 10-tons luchtgeveerde voorassen op de Volvo FMX, FM, FH en FH16. Hierdoor kan een nog lagere chassishoogte met een hoog draagvermogen worden gerealiseerd. Een groot voordeel voor bijvoorbeeld bakwagens en trekkers met een zware autolaadkraan.
Een mooi voorbeeld van deze toepassing is te zien tijdens Transport Compleet in Gorinchem van dinsdag 3 tot en met donderdag 5 september a.s.
“Deze Volvo FH 500 8x2 tridem met drie gestuurde assen en voorzien van Volvo Dynamic Steering is lekker wendbaar en door toepassing van de nieuwe luchtgeveerde 10-tons vooras toch erg laag”, vertelt Jan Schouten, productmanager bij Volvo.
De laadvloerhoogte bedraagt slechts 108cm en het netto laadvermogen is bijna 13.500kg. De truck is in samenwerking met een leverancier voorzien van een autolaadkraan met steunpoot aan de voorzijde en een vlakke laadbak volgens het Frame Works concept. Dit concept zorgt voor een opbouwtijd van minder dan vier weken, aldus Volvo.
De nieuwe 10-tons voorassen zijn luchtgeveerd en als enkele en dubbele vooras leverbaar voor 2 tot en met 5-assige versies. Daarnaast beschikken alle chassis met een 10-tons luchtgeveerde vooras standaard over Volvo Dynamic Steering. Dit maakt manoeuvreren zelfs bij de zwaarste belasting eenvoudig, aldus Volvo.
Nog lagere chassishoogte
Het belangrijkste voordeel is dat de zwaardere autolaadkranen met een nog lagere chassishoogte gerealiseerd kunnen worden. “Wederom een perfect voorbeeld van de uitgebreide mogelijkheden die Volvo biedt. We kunnen nu eigenlijk voor iedere toepassing de juiste oplossing leveren”, zegt Jan Schouten.