23-01-2024 | Door Maarten van der Westen
Maar geen zorgen: de nieuwe Volvo VNL is nog steeds de typische Amerikaanse vrachtwagen die je kent en waar je van houdt. Dus: grote grille, lange motorkap en enorme slaapcabine. Toch is hij ook nieuw en modern, vol met slimme snufjes.
Als eerste valt de grote grille op, die ver doorloopt in de bumper. Voor een Amerikaanse vrachtwagen is de bumper vrij klein en laag. Dit is duidelijk zo gedaan voor een betere stroomlijn. Ergens doet de langwerpige grille een beetje denken aan de needle-noses van vroeger, dus dat hebben ze goed gedaan. De cabine gaat naadloos over in de slaapcabine. Fraai zijn de opwaartse lijnen langs de zijkant, waar de zijruiten van cabine en slaapcabine in zijn verwerkt.
Amerikanen ook naar 24 volt
Nieuw voor Amerika is dat de boordspanning voortaan 24 volt is. Dat is in Europa al jaren de standaard, maar in de USA werken ze nog met 12 volt. Dat heeft beperkingen, zeker nu er allerlei Europese systemen worden ingebouwd in de Amerikaanse trucks. Volvo is de eerste die deze Europese standaard invoert in Noord Amerika, maar waarschijnlijk zullen de andere merken snel volgen. Vrijwel allemaal hebben ze namelijk familie in Europa waarmee ze systemen willen kunnen uitwisselen. Voor de aansturing van de oplegger is er uiteraard een 12 volt aansluiting, aangezien het gehele trailerpark daar op is ingericht.
De nieuwe Volvo VNL is een geheel nieuwe vrachtwagen. Zes jaar hebben de ontwerpers van Volvo eraan gewerkt. Volgens het merk is alles beter aan deze VNL: zuiniger, betrouwbaarder, veiliger en beter voor chauffeur en eigenaar. De Volvo I-shift schakelt volgens de Amerikanen 30% sneller dan voorheen. Het nieuwe platform is voorbereid op alle soorten aandrijvingen: zowel diesel, batterij-elektrisch (BEV) en fuel-cell elektrisch (FCEV, dus op waterstof). Ook volledige autonome vrachtwagens moeten mogelijk zijn op dit platform in de toekomst.
Ook in Amerika hebben de spiegelcamera's hun intrede gedaan. Net zoals we bij de spionagefoto's van de nieuwe Volvo FH hebben gezien, zitten deze boven de zijruiten. Opvallend genoeg zijn de dodehoek-spiegels op de motorkap nog steeds niet digitaal, dus dat ziet er wat koddig uit. Het dashboard is dan weer wel volledig digitaal, met twee fraaie schermen. De nieuwe Volvo VNL is verder voorzien van een fraaie gebogen voorruit, die het zicht rondom verbetert. Uiteraard zitten op de VNL alle veiligheidsvoorzieningen die we in Europa kennen van de FH en de FM.
Volvo heeft het leven van de chauffeur een stuk beter willen maken met de nieuwe VNL. Naast de dagcabine zijn een hoge en een lage sleeper beschikbaar. De slaapcabine heeft dan wel de traditionele lay-out, maar zit vol innovaties. Zo kan het brede bed volledig tegen de achterwand worden weggeklapt, waarna een zithoek met twee banken en een tafel ontstaat. Dat zouden we graag in Europa terugzien. Met standaard standairco en -verwarming alsook speciale verlichting maakt Volvo het de chauffeur naar zijn zin.
De onthulling van de nieuwe Volvo VNL had ook nog een Nederlands tintje: de directeur van Volvo US is de Nederlander Peter Voorhoeve. Trots vertelde hij over zijn nieuwe paradepaardje, met een ietwat Nederlandse tongval. Desondanks is de Volvo VNL puur Amerikaans: hij wordt helemaal in Amerika gebouwd.
De vraag is of de nieuwe Volvo VNL echt alles gaat veranderen. Op het oog is hij vrij conservatief. Misschien zijn wij teveel gewend aan de Europese Volvo's. Desondanks is de nieuwe VNL een flinke stap voorwaarts: een moderne vrachtwagen met de nieuwste technieken in een nieuw maar gelukkig vertrouwd jasje. Over een paar maanden kan de nieuwe Volvo VNL besteld worden.
Wat zien we straks ook in de FH?
Op 29 januari wordt de nieuwe Volvo FH onthuld in Gotheborg, en het zou zomaar kunnen dat we details van de VNL daar in terug zien. Allereerst de camera's die de spiegels vervangen, maar mogelijk ook delen van het nieuwe digitale dashboard. Verder valt het op dat de bediening van de I-Shift voortaan rechts achter het stuur aan de stuurkolom zit. Net als bij de meeste andere merken dus. Het zou zomaar eens kunnen dat Volvo hiermee afscheid neemt van de bekende I-Shift box aan de stoel. Stay tuned, volgende week weten we meer!