Op Transport Compleet Gorinchem toont Volvo Trucks voor het eerst de nieuwe Safety Truck. Volvo wil hiermee het maatschappelijke bewustzijn op het gebied van trucks en verkeersveiligheid vergroten.
Op de stand is de Volvo Safety Truck te bewonderen en kunnen bezoekers meer leren over actieve en passieve veiligheid en al het werk dat Volvo hierin heeft verricht om de verkeersomgeving veiliger te maken. Volvo Trucks richt zich al jaren op zowel de passieve veiligheid waarbij wordt getracht het letsel bij ongevallen te minimaliseren als de actieve veiligheid die vooral is gericht op het voorkomen van ongevallen. Al bijna vijftig jaar draagt het onderzoek van Volvo Trucks' Accident Research Team bij aan de ontwikkeling van verschillende veiligheidsmaatregelen, aldus Volvo.
Volvo Trucks werkt naar eigen zeggen hard aan het behalen van haar `zero accidents` visie. Eerder dit jaar publiceerde Volvo het Volvo Trucks Safety Report 2017. Dit veiligheidsrapport is gebaseerd op eigen ongevallenonderzoek en op gegevens van verschillende nationale en Europese autoriteiten.
Een van de conclusies van het rapport is dat er meer aandacht moet komen voor het verminderen van de risico's van kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers, fietsers, bromfietsers en motorrijders.
Ongeveer 35% van de personen met ernstig of fataal letsel dat is veroorzaakt door ongevallen met zware trucks betreft kwetsbare weggebruikers. Met de toenemende verstedelijking en de groei van het aantal mensen en voertuigen op de weg, bestaat het risico dat dit percentage zal stijgen tenzij serieuze actie wordt ondernomen.
Om het risico van ongevallen met andere voertuigen te verminderen, zijn Volvo-trucks uitgerust met diverse Active Safety-systemen. Maar als zich een ongeval voordoet, is de veiligheidsgordel het meest beproefde en belangrijkste reddingsmiddel.
“Volvo Trucks Safety Report laat zien dat nog veel teveel chauffeurs hun veiligheidsgordel niet gebruiken, terwijl we weten dat de helft van de truckchauffeurs die in verkeersongevallen om het leven zijn gekomen, het overleefd zou hebben als ze hun gordel hadden omgedaan”, zegt Volvo.