Volvo presenteerde deze week nieuwe zware elektrische trucks voor zware distributie en bouwtransport. Dat is mooi nieuws, maar het grootste nieuws is dat hiermee eigenlijk gewoon de nieuwe generatie van de Volvo FM cabine onthuld is. Wie goed kijkt ziet namelijk de nieuwe FM, een truck die we pas halverwege volgend jaar verwachten.
Volvo ziet op de langere termijn veel mogelijkheden voor zware elektrische trucks in met name de distributie en in het bouwtransport. Daarvoor ontwikkelde Volvo nieuwe concepttrucks waarmee ervaringen opgedaan kunnen worden. Volvo wil echter ook de markt aftasten en daarmee onderzoeken of er draagvlak is voor deze ontwikkelingen. ,,Als we de vraag naar trucks met een elektrische aandrijving willen vergroten, moet de infrastructuur voor opladen snel worden uitgebreid. Ook moeten er hogere subsidieregelingen worden gecreëerd voor transporteurs die als pioniers kiezen voor nieuwe voertuigen die minder impact hebben op het milieu en klimaat”, aldus Roger Alm, President Volvo Trucks.
Met elektrische trucks is de uitstoot van de truck zelf nul, en ook de geluidsproductie is bijzonder laag. Voor chauffeurs en andere mensen die rondom de truck werken zoals op de bouw is dat natuurlijk goed nieuws. De vraag is natuurlijk wel wie de rekening gaat betalen, want een elektrische truck is vooralsnog veel duurder dan een diesel, of zelfs een LNG truck.
De nieuwe trucks zijn dan ook niet meer als een proefballon, maar Volvo wil ook een klein aantal trucks inzetten in een pilot om ervaringen op te doen. Van serieproductie is dus nog geen sprake, maar er zijn al wel rijdende modellen gepresenteerd. Daarmee is Volvo de Amerikaans- Italiaanse Nikola een behoorlijke stap voor. Of was die presentatie voor Volvo juist de aanleiding om nu al met het grote nieuws te komen? Die beslissing betekent namelijk wel dat de nieuwe FM cabine voortijdig getoond werd.
Nieuwe FM
Het grootste trucknieuws is Zweden betrof namelijk de presentatie van de nieuwe Volvo FM cabine. Hoewel daar verder niet over gesproken werd is hiermee duidelijk hoe deze er uit gaat zien. Het is, net als bij de vorige generatie een verlaagde FH cabine, die ook met slaapcabine, en zelfs als Globetrotter geleverd gaat worden. De grille van de elektrische FM zal er naar verwachting heel wat minder futuristisch uit gaan zien maar verder is het de verwachting dat dit gewoon de nieuwe Volvo FM is. ">Meer lezen over de elektrische ambities van Volvo doe je hier!