Overigens waren niet alleen wij verbaasd, velen met ons begrepen die move van Volvo niet. Het overgrote merendeel van de klanten die de trucks kopen verdienen namelijk hun geld met de inzet van diesel trucks, en dat zal de eerste jaren ook wel zo blijven. Natuurlijk wil je als producent laten zien wat je nog meer kan dan alleen diesels bouwen, maar het volledig negeren van de belangrijkste, betrouwbaarste en misschien ook wel schoonste aandrijflijn op de grootste Europese bedrijfswagenshow blijft vreemd.
780 pk sterke FH16
Dat vonden ze bij Volvo zelf ook kennelijk, want tijdens de 2024 editie van de IAA Transportation presenteert het Zweedse truckmerk de volledige range. Dat betekent dus niet alleen elektrisch, maar ook de diesel uitvoeringen van de Aero generatie, inclusief de 780 pk sterke FH16 met zijn dikke 17 liter motor. Verder komt Volvo met de e-as voor de elektrische trucks en toont het merk een fuel-cell electric testtruck tijdens de IAA. Vanuit Amerika komt de nieuwe Volvo VNL 860, een truck die in Europa niet verkocht wordt, maar wel erg leuk om eens live te kunnen zien.
Nieuwe demo's
Verder zet Volvo in Nederland 15 nieuwe demo trekkers in van de FH Aero. De trucks zijn herkenbaar aan hun speciale striping die de aerodynamische eigenschappen van de Aero benadrukt.