Volvo Trucks zet de truckfabriek in het Russische Kaluga stil en stopt ook meteen met de verkoop van trucks in Rusland. Eerder gaf Daimler al aan te stoppen met de samenwerking met Kamaz, maar nu maakt ook Volvo Trucks ingrijpende keuzes.
Voor een deel zal die keuze niet heel moeilijk zijn geweest want door de handelsboycot en het stop zetten van de geldstromen tussen Europa en Rusland was er toch al niet veel meer te doen. Toch is dit statement van Volvo Trucks ingrijpend. Het Zweedse truckmerk is een grote speler op de Russische truckmarkt en heeft zelfs een eigen fabriek in Kaluga. Daar worden ook cabines gebouwd die in Europa gebruikt worden. Wat dat voor gevolgen heeft voor de truckproductie in Europa is niet bekend gemaakt.
Volvo zegt er het volgende over: 'Vanwege het militaire conflict in Oekraïne, de situatie in de regio en de evoluerende sancties en export-controleregels, is de Volvo Group genoodzaakt om onmiddellijk al haar activiteiten in Rusland tijdelijk op te schorten en verdere maatregelen te nemen om te voldoen aan de toepasselijke regelgeving. Maatregelen omvatten de tijdelijke stopzetting van alle verkoop-, service- en onderdelendistributieactiviteiten in Rusland en de onmiddellijke stopzetting van de vrachtwagenproductie in de Kaluga-fabriek'
Dit betekent dus ook dat vervoerders die Volvo onderdelen nodig hebben die niet meer via de officiële kanalen kunnen betrekken. Waarschijnlijk zullen ook de andere Europese truckmerken die in Rusland actief zijn gedwongen worden om deze stappen te nemen door de handelsboycot. Inmiddels heeft ook Shell zich terug getrokken uit Rusland.