Volvo Trucks heeft de D11 en D13 dieselmotoren in de FM, de FMX en de FH modellen verbeterd, zegt het merk. De nieuwe motoren voldoen aan de Euro-6D voorschriften en zijn volgens de Zweedse truckproducent belangrijk schoner en zuiniger dan de huidige generatie.
“Aangezien brandstof nog steeds een derde van de totale kosten van transporteurs uitmaakt, blijven we alles in het werk stellen om het brandstofverbruik verder te reduceren”, aldus Volvo. “Dit keer resulteerde een combinatie van kleine verbeteringen in een aanzienlijke kostenbesparing voor onze klanten, zonder concessies te doen aan prestaties of productiviteit.”
Om aan die strengere emissienormen te voldoen, heeft Volvo Trucks onder meer nieuwe motorsoftware toegepast en werd de coating in het uitlaatgas behandelingssysteem verbeterd.
Ook gebruikt de nieuwe D13-dieselmotor een nieuwe VDS-5-olie met lage viscositeit (dus dunnere olie) en nieuwe oliezuigerveren, die het brandstofverbruik en de interne wrijving verlagen. Bovendien bespaart de 500 pk sterke motor extra brandstof door een andere turbo en dezelfde hoge compressieverhouding te gebruiken als de versies met 460 en 420 pk. Bij andere merken zagen we die trend ook al.
De verbeterde I-See functie gebruikt nu kaartgegevens die opgeslagen zijn in de cloud om de topografie van de route exact te voorspellen en het schakel-, acceleratie-, en motorremgedrag daarop af te stemmen. Het systeem werd verbeterd met onder andere een nieuwe schakelstrategie en de functie ‘selective coasting’, die de vrijloop functie ‘I-Roll’ doeltreffender gebruikt, zegt Volvo. Daarnaast schakelt de truck eerder naar de hoogste versnelling en zal deze langer vasthouden.
Uiterlijk verandert er nog niks bij Volvo, al wordt er voor volgend jaar wel nieuws verwacht. Blijf daarvoor ">www.iepieleaks.nl volgen!