Peeman Transport uit Dirksland heeft onlangs twee op maat gebouwde Volvo’s, een FH 10x4 ADR/VLG-combi en een FH Light Concept trekker in de vloot opgenomen. De trucks zijn geleverd door Bluekens.
Peeman Transport uit Dirksland richt zich voornamelijk op zeecontainer- en tanktransport in en vanuit de havens in Rotterdam en Antwerpen. “Wij streven lean and mean na”, zegt eigenaar Jan Peeman. “Oftewel: simpel, doeltreffend en efficiënt. We kijken constant hoe zaken in onze bedrijfsvoering beter kunnen en dat geldt ook voor ons wagenpark.”
Shunting
Voorbeeld daarvan zijn de twee Volvo FH 500 10x4 ADR/VLG-combi’s van Peeman Transport. “Veel van onze werkzaamheden betreffen shunting: het vervoer van containers binnen de haven. De Volvo FH-motorwagens zetten we met twee-assige aanhangwagens hoofdzakelijk in voor het vervoeren van zogeheten swap body’s (buitenmaatse tankcontainers). Met één combi kunnen we twee swap body’s vervoeren binnen de geldende ADR wet- en regelgeving. Ter vergelijking: met een conventionele trekker-opleggercombinatie moet je daar twee keer voor rijden. Met onze Volvo FH-motorwagens, met een GVW van 46 ton, kunnen we het werk dus efficiënter doen en besparen we op brandstofverbruik en reduceren we CO2-uitstoot.”
As verplaatst
Onlangs heeft Peeman een tweede, indentieke Volvo FH in gebruik genomen. In samenwerking met Terberg Techniek en Hertoghs Carrosserieën zijn Peeman en dealer Bluekens tot deze variant gekomen. Terberg Techniek heeft de tweede as op een speciale positie bijgeplaatst voor een optimale aslastverdeling en Hertoghs Carrosserieën verzorgde de opbouw van het containerframe en leverde de twee-assige aanhangwagen.”
Light Concept
Peeman Transport heeft de afgelopen twee jaar ook dertien Volvo FH I-Save 460 4x2-trekkers met de Turbo Compound-motor in gebruik genomen. Twee daarvan zijn uitgevoerd als Volvo FH Light Concept-trekkers, waarbij volgens Volvo op elke kilo is gelet. “Met deze trucks rijden we voor een vaste opdrachtgever dagelijks van Rotterdam naar België met kieptrailers. De kieptrailers hebben we een paar jaar geleden al speciaal laten samenstellen met als uitgangspunten een zo hoog mogelijk laadvermogen en een zo laag mogelijk eigengewicht. Datzelfde hebben we nu gedaan voor de nieuwe Volvo FH-trekkers, die zijn gespecificeerd volgens het Volvo FH Light Concept. Daardoor wegen deze trucks nagenoeg hetzelfde als de Volvo FM Light Concept-trekkers die we hebben vervangen, maar bieden ze het voordeel van een comfortabelere cabine en een gunstiger brandstofverbruik. Deze trucks zijn ook voorzien van een hydrauliek- en spoilerset, die we op aanraden van Bluekens hebben genomen voor een optimale stroomlijn.”
FH12 uit 1991
Dit jaar neemt Peeman Transport nog eens acht nieuwe Volvo FH I-Save 460 4x2-trekkers in gebruik. De vloot van Peeman Transport bestaat uit 90 getrokken eenheden en 55 trucks, waarvan 37 Volvo-trucks. “De samenwerking met Bluekens Truck en Bus en Volvo gaat al heel ver terug”, zegt Jan Peeman, die het bedrijf sinds 2017 samen met zijn broer Jaap aanstuurt. “Daarom hebben we nog even voor de foto's de FH12 van 360 pk uit 1991 uit de stalling gehaald!"