Ten tijde van de introductie van de huidige generatie Scania’s, liet Volvo een glad gestroomlijnde concepttruck zien. Zo van, wij gaan ook iets heel moois maken. Dat is aardig uitgekomen met de huidige Volvo FH. In Brazilië rijdt deze volgende concepttruck nu rond, waarvan we zien dat de spiegels zijn vervangen door camera’s.
Brazilië is een agrarisch land en het verbaast dus niet dat dit concept, een 6x4 trekker met twee korte trailers, wordt ingezet in het vervoer van graan. Jammer genoeg komen we over de gewichten niks te weten. Uitganspunt van deze concepttruck is de FH cabine. In plaats van spiegels werden camera's aan de zijkanten van de cabine geïnstalleerd. Ze tonen beelden op binnenschermen, met een groter bereik dan spiegels. De FH concept bulkcarrier heeft ook een voorwielophanging met 30 kilogram lichtere veren, schijfremmen, zijfenders, deurverlengers, aluminium wieldoppen en wielen, allemaal veranderd en bedoeld om de aerodynamica te verbeteren, het gewicht te verlagen en de productiviteit te verbeteren. De cabine was van binnen nog groter, met een bed van 250 mm breder, waardoor de bestuurder veel meer bewegingsruimte en comfort kreeg.
De cabine is uitgerust met grote deflectors, twee keer zo groot als die in het conventionele model van de FH. De voorkant van het voertuig is aerodynamischer, 175 mm naar voren geprojecteerd. Een andere belangrijke verandering is de wielbasis, die werd teruggebracht tot slechts 3.000 mm, waardoor de trailer dichter bij de cabine kwam en de luchtweerstand werd verminderd. Daardoor moesten de accubak en de ureumtank worden verplaatst.
Stroom opwekken
Volvo probeert op deze truck ook een eigen stroomopwekkingssysteem uit. Een fotovoltaïsch paneel om zonne-energie op te vangen en supercondensatoren werden geïnstalleerd om de elektronische componenten te voeden en een langere levensduur van de batterij te garanderen. Zo zijn er nog meer details. We zijn benieuwd wanneer een en ander op nieuwe Europese modellen te krijgen zal zijn.
Het filmpje is in het Portugees, maar laat desondanks de nieuwe onderdelen goed zien.