De nieuwe Volvo FH 540 10x4 van Votrans kan zijn werk doen als bakwagen, maar ook als trekker. Het is de eerste vijfasser in de vloot. “Een 5-asser biedt 7,5 ton extra laadvermogen en de meeste stabiliteit. De truck is af fabriek voorzien van een chassis met innerliner dat volledig doorloopt tot voor de grille, waar een extra stempelpoot zit. We hebben daardoor de beschikking over vijf stempelpoten voor een volledig 360 graden werkgebied en optimale stabiliteit. Verder is de truck rondom luchtgeveerd zodat je makkelijk kunt stempelen en stabiel staat als je gaat hijsen”, aldus Freddy Voorn, met zijn zoon Nick eigenaar van Votrans.
Om te hijsen is op het chassis een Fassi 145 tonmeter kraan gemonteerd. “Hier kunnen we letterlijk en figuurlijk alle kanten mee op”, stelt Voorn. “Klanten willen steeds meer een totaaloplossing voor al hun transport- en hijsvraagstukken. Wat de klant vraagt, moet je kunnen leveren en waarmaken, en dat op de juiste manier met modern materieel. Met onze nieuwe Volvo kunnen we dat nog beter: het is de zwaarste kraan die we ooit in gebruik hebben genomen.”
Naast de Volvo FH heeft Votrans ook een nieuwe Volvo FM 430 6x2-bakwagen in gebruik genomen, voorzien van een gestuurde naloopas en een 16-tons oprijklep die tot 4,5 meter kan uitklappen. De truck is voorzien van X-low chassis zodat een laadbak met maximale hoogte opgebouwd kon worden. “Hiermee vervoeren we onder meer heftrucks en landbouwvoertuigen. Bij onze vorige truck gebruikten we oprijplaten voor het laden en lossen, maar met onze nieuwe Volvo FM met oprijklep hoeft dat niet meer. Dat maakt het werk voor de chauffeur een stuk ergonomischer”, vertelt Voorn.