Ook Denemarken gaat een vrachtwagenheffing invoeren: vanaf 1 januari moet er betaald worden voor gereden kilometers. Het Eurovignet komt hiermee voor dit land te vervallen.
Ook Denemarken gaat een vrachtwagenheffing invoeren: vanaf 1 januari moet er betaald worden voor gereden kilometers. Het Eurovignet komt hiermee voor dit land te vervallen.
Eerst gaat de kilometerheffing gelden voor alle vrachtwagens vanaf 7,5 ton, maar in 2027 wordt dit aangepast naar 3,5 ton en meer. De heffing gaat gelden voor een groot deel van het rijkswegennet en een deel van de gemeentelijk wegen. Het gaat hierbij om bijna 11.000 kilometer. Het is de bedoeling dat de heffing vanaf 2028 op alle Deense wegen gaat gelden.
De hoogte van de heffing is afhankelijk van de CO2-emissieklasse waarin het voertuig zich bevindt. Dit systeem, dat momenteel nog verder uitgewerkt wordt door de Deense instanties, is niet gelijk aan de Euronormering. Een zware vrachtwagen uit emissieklasse 5 betaalt zo’n 0,2 Deense Kroon per gereden kilometer. Tenminste, buiten de vastgestelde milieuzones. Binnen zo’n zone gaat de prijs met de helft omhoog.
Om te controleren dat iedereen netjes betaald heeft, komt er een aantal vaste handhavingspunten. Hier wordt aan de hand van het kenteken gecontroleerd of er wel betaald is, dan wel via een tolkastje of met een gekocht ticket. Ook komen er flexibele controlepunten, waar passerende vrachtwagens worden gecontroleerd. Overtreders kunnen een boete verwachten. Hierbij maakt het niet uit of de vrachtwagen uit Denemarken of het buitenland komt.