Het kabinet mag dan gevallen zijn, genomen besluiten gaan gewoon door en daar is de invoering van de Vrachtwagenheffing er één van.
De start van deze, digitale tolheffing staat gepland op 1 juli 2026. Vanaf die datum is in Nederland het Eurovignet niet meer nodig. Tegelijkertijd wordt de motorrijtuigenbelasting tot een minimum verlaagd. De vrachtwagenheffing geldt voor binnenlandse én buitenlandse vrachtwagens. Net als in landen om ons heen betalen eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag per gereden kilometer. Hierbij geldt: hoe lager de uitstoot van de vrachtwagen, hoe lager het tarief. De vrachtwagenheffing gaat gelden op vrijwel alle snelwegen en op een aantal provinciale en gemeentelijke hoofdwegen.
De tarieven zijn inmiddels bekend gemaakt, die kun je hier vinden! Daaruit blijkt dat het prijsverschil behoorlijk kan oplopen. Voor een gewone Euro 6 truck boven de 32 ton betaal je straks 19,1 cent per kilometer. Voor een geoptimaliseerde 'Klasse 3' truck is dat 16,4 cent. Dat lijkt met 2,7 cent een klein verschil, maar bij 100.000 kilometer op jaarbasis scheelt je dat 2.700 Euro per jaar! Voor wie in de markt is voor een nieuwe truck is dat iets om echt rekening mee te houden want een lage Vecto waarde scheelt je een slok op een borrel!
Het geld dat opgehaald wordt met de kilometerheffing wordt gebruikt voor de verduurzaming en innovatie van de transportsector. Dat is bij wet geregeld, en dat zorgt er voor dat de naar schatting 1,6 Miljard Euro die tot 2030 wordt opgehaald wordt besteed aan bijvoorbeeld subsidies voor elektrische trucks.
Menigeen twijfelde er nog aan of de datum van 1 juli 2026 wel gehaald zou worden maar alles wijst er op dat we er van uit kunnen gaan dat het echt doorgaat. De bouw van de digitale tolpoortjes is inmiddels begonnen.