We kennen allemaal de donkergroene trucks van Vrijbloed met hun oranje-witte waarschuwing voor de dode hoek. Vrijbloed gaat nu nog verder door een FMX volledig in de Volvo Safety demo kleuren in te zetten, wederom voorzien van die waarschuwing. Toch is dat eigenlijk vreemd, want in plaats van die sticker kan daar ook een ruitje in de deur besteld worden.
Vrijbloed Transport deelt de kernwaarde veiligheid met Volvo Trucks. “In onze ogen is er in de wegenbouw geen ruimte voor iets anders dan het allerbeste”, zegt Mathijs Vrijbloed. “Onze chauffeurs werken dagelijks in de grote steden, waar ze te maken krijgen met krappe straten vol overstekende voetgangers en fietsers. Om de veiligheid van deze medeweggebruikers te vergroten, nemen wij standaard al enkele bovenwettelijke maatregelen, zoals het voeren van een clean window policy en het plaatsen van camera’s voor extra zicht rondom de vrachtwagen.”
Om de medeweggebruikers extra te attenderen op de dode hoek die een vrachtauto kent, voert Vrijbloed Transport al ruim vijftien jaar de zogenaamde dode hoek sticker. “Wij zijn het eerste bedrijf dat gebruik maakte van deze dode hoek strepen om weggebruikers alert te maken op de gevaren van de dode hoek. Enkele gemeentes hebben inmiddels het voorbeeld van deze maatregelen overgenomen”, vult Vrijbloed aan.
Sinds kort is zijn de Volvo FE, FM en FMX modellen echter ook leverbaar met een extra ruitje in de deur aan de rechterkant. Daardoor heeft de chauffeur beter zicht op de dode hoek, en is dat eigenlijk niet beter dan waarschuwen? Desgevraagd geeft Mathijs toch de voorkeur aan de sticker met de waarschuwing. ,,Als er bijvoorbeeld een bijrijder aan boord is dan heb je niks aan zo'n ruitje, maar wel aan die waarschuwing'' aldus Vrijbloed.
De truck zelf is trouwens een FMX 10x4 met 47 ton GVW en een X-High chassis is speciaal ontworpen voor het zwaardere werk. De hoog geplaatste luchtbalgen en stabilisatoren resulteren in een chassis met een zeer hoge bodemvrijheid en een uiterst comfortabel weggedrag. Het chassis heeft daarnaast ook nog eens een laag eigen gewicht. Verder is het chassis voorzien van een zeer sterke 10-tons gestuurde naloopas, die het voertuig zeer wendbaar maakt. Door de driedelige stalen bumper en een centraal geplaatste trekpen is de FMX-cabine uitermate geschikt voor de zware eisen in de bouw. Daarnaast zijn de trucks uitgerust met een I-Shift versnellingsbak met speciale constructie software. De spiegels met de ranke spiegelsteunen zorgen voor een ruimer zichtveld voor de chauffeur.