VTS in Boxmeer heeft zijn distributievloot uitgebreid met vier nieuwe Scania's van het type P280 met een geconditioneerde dual temperature laadruimte. VTS koos naar eigen zeggen voor Scania omdat het verbruik heel goed is en de betrouwbaarheid boven verwachting is gebleken.
VTS is een heel belangrijke spil in het transport van medicijnen door heel Europa. De dienstverlener verzorgt de complete logistiek inclusief warehousing binnen de hele keten van producent via groothandel tot de apotheker op stadsniveau. De vier nu aangeschafte nieuwe Scania’s P280 met een middellange CP17 dagcabine met normale dakhoogte maken deel uit van een grote order van meer dan 20 voertuigen. Ze zijn bedoeld voor uitbreiding van de last mile activiteiten van VTS. Als extra aankleding kregen de vier distributievoertuigen het luxe dashboard met zachte bekleding en het grote display en uitgebreide infotainmentsysteem. De chauffeur heeft verder de beschikking over de premiumstoel voor extra comfort. De bakopbouw komt van Schmitz met een tweezone koelunit van Thermoking.
“Het totale aandeel Scania’s in onze vloot van circa 150 voertuigen is met een 30-tal nog niet zo heel groot. Maar het is het laatste jaar wel fors gestegen,” meent directeur-eigenaar van VTS Joost Hafmans. “Dat wij meer en meer naar Scania neigen, komt omdat de eerste trekkers met 410 pk SCR-only motoren die wij kochten het bij ons in de praktijk heel goed doen. Ze blijken inderdaad net zo zuinig te zijn als iedereen beweert. Maar wat wij minstens zo prettig vinden, is dat deze Scania’s heel betrouwbaar zijn. We ervaren geen ongeplande stilstand en dat vind ik wel bijzonder. Zeker bij onze internationale ritten omdat je daar toch vaak accuproblemen zou verwachten als je chauffeurs geregeld in het weekend overstaan. Maar dat blijkt met onze Scania’s duidelijk minder het geval dan bij andere merken die wij rijden.”
De goede ervaring met de Scaniatrekkers haalde Hafmans over de streep om ook voor zijn distributiebakwagens voor Scania te gaan. “Onze last mile activiteiten groeien. Dit zijn de eerste Scania’s in dat soort transport die we kopen dus we hebben er nog geen ervaring mee. Maar het valt mij op dat er ondanks zijn compacte buitenmaten een échte truck staat. Ik hoor ook dat onze chauffeurs er graag op rijden. Mogelijk om dezelfde reden, maar ook vanwege het mooie interieur, de ruimte in de cabine achter de stoel en het goede zicht rondom. Ook de instap is uitstekend maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat er meer merken zijn die dat goed voor elkaar hebben.”
VTS besteed veel aandacht aan het rijgedrag van zijn chauffeurs en zet daarbij met eigen opleiders in-house trainingen in. Die gegeven cursussen tellen mee voor de Code 95. “Je hoort vaak dat bedrijven goed op het brandstofverbruik letten. Maar naar mijn idee is het verbruik altijd het resultaat van rijgedrag, lading en de omstandigheden onderweg. Die laatste twee kan een chauffeur niet beïnvloeden. Dat eerste wel. Een chauffeur die met een goede score thuiskomt, heeft er alles aan gedaan om zo zuinig mogelijk te rijden. Dus daar sturen wij op. Dan krijg je ook geen discussies over niet vergelijkbare omstandigheden en zo meer.”
Hafmans acht het niet uitgesloten dat als de nu nieuw aangeschafte P280 goed presteren hij er in de toekomst nog meer gaat kopen. “Dat is natuurlijk zeker afhankelijk van de ontwikkelingen. Maar het contact met de dealer in Heijen is uitstekend en de kwaliteit die Scania uitstraalt past goed bij ons imago.”