De bazen van Scania en MAN zijn het erover eens geworden dat beide truckmerken componenten van komende truckgeneraties voor elkaar ontwikkelen. Dit zat natuurlijk al lang in de planning, maar er moesten blijkbaar nog de nodige weerstanden overwonnen worden.
Afgesproken is dat MAN aandrijfassen gaat ontwikkelen van de komende truckgeneraties van MAN en Scania, en dat Scania zich wijdt aan de ontwikkeling van een nieuwe dertien liter motor. ''Verder blijft alles zoals het was: MAN bouwt voor MAN, en Scania voor Scania'', aldus de VW Truck en Bus holding. Topman Andreas Renschler zegt hierover: ''Beide merken ontwikkelen onze komende truckplatforms gezamenlijk, waarbij ze hun eigen expertises inbrengen. Die laten we elkaar dus aanvullen, wat tot een beter eindproduct leidt.''
Renschler is als het ware The Godfather van de integratie, dus kijk niet vreemd op wanneer we deze dertien liter motor straks ook in Brazilië en in de VS tegen komen. In Amerika is DAF succesvol gebleken met de dertien liter motor, zodanig, dat Paccar er ook de elf liter motor wil gaan leveren in trucks van Kenworth en Peterbilt. Dus VW's nieuwe maatje daar, Navistar, zal de nieuwe Scania-motor vast ook kunnen krijgen, en tegen een lagere prijs dan wat ze nu bij Cummins moeten betalen.
Tot slot verbaast het niet dat Scania intern deze opdracht krijgt. Het merk maakt ook zelf versnellingsbakken, die MAN inmiddels ook gebruikt. VW hoeft daarom minder bakken in te kopen bij ZF en de Scania fabriek wordt productiever.