Het schiet maar niet op met grensoverschrijdend LZV verkeer in onze directe omgeving. Er mag dan veel getoeter in de media zijn dat Wallonië nu ook gaat proefrijden met LZV, maar het is wettelijk nog niet toegestaan om 'grensoverschrijdend' te rijden tussen Vlaanderen en Wallonië. Dit moet voor betrokken bedrijven frustrerend zijn.
Minstens zo frustrerend is het dat op een van de drukste containerroutes van Europa, die tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam, er nog immer geen LZV-verkeer is. Dit zou de Nederlandse A16 en A4 en natuurlijk de Belgische E19 en A12 flink ontlasten.
Zelfs een 'open verbinding' voor LZV met Luxemburg is wenselijk, het is bekend dat de luchthaven van dit ministaatje veel luchtvracht verwerkt. Alle daar bevestigde vervoerders trucken dagelijks naar Schiphol. Dromen genoeg dus, maar de Belgische (dus Vlaanderen en Wallonië samen) ambtelijke raderen draaien te langzaam om een snelle en effectieve milieuwinst te kunnen boeken. Tot dusverre is de 'LZV-proef' in Vlaanderen een aanfluiting: dik een jaar sinds de introductie rijden er welgeteld twee lange combinaties rond, die dus maar hele korte stukjes rijden binnen Vlaanderen.
Weet daarbij dat Brussel en de regio met Antwerpen het filerijkste gebied is van Europa. Het ergste van dit alles is dat niets erop wijst dat er in het prachtige België ook maar iets verandert dat zou kunnen leiden tot een betere verkeersdoorstroming, betere wegen of wat dan ook. Dit is ronduit betreurenswaardig, zeker nu vrachtwagens daar tol moeten betalen. Wanneer de Benelux een voortrekkersrol wenst in Europa met grensoverschrijdende LZV, dan moet ook de Belgische overheid verantwoording nemen en zich hard maken voor die rol.