Wat betekent de Russische boycot voor ons?

Nieuws
24-02-2022 | Door Iep van der Meer

De Russen zijn binnen gevallen in de Oekraïne en als reactie wordt er een handelsboycot ingesteld. De gevolgen worden nu al duidelijk aan de pomp, want de toch al hoge prijzen van gas en olie stijgen nu nog verder, maar wat zijn de verdere gevolgen?

In 2019 exporteerde Nederland nog voor 15,2 miljard Euro naar Rusland, terwijl de import uit dat land 6,5 miljard was. Dat zijn forse bedragen en de gevolgen van de boycot zullen dan ook menig bedrijf in ons land treffen. De meeste producten die we exporteren zijn van medicinale en farmaceutische aard, maar ook machines, elektrische apparaten, computerapparatuur en voertuigen worden geëxporteerd naar Rusland. Verder exporteren we voedingsmiddelen zoals zuivelproducten, vlees, groente en fruit en koffie, thee, cacao en specerijen naar Rusland.

Truckproductie

Eerder deze maand werden er al exportbeperkingen ingesteld naar Rusland voor veel van deze producten, waaronder vlees, vis, melkproducten en nog veel meer producten. Bedrijven als Philips, maar ook alle truckmerken zijn actief in Rusland en ook die zullen de gevolgen ondervinden van de nieuwe crisis. Dat zal waarschijnlijk betekenen dat de onderdelen voorziening voor de Europese merken in Rusland in gevaar komt, maar merken als Volvo en Scania hebben zelfs zelfs eigen fabrieken in Rusland. Zo produceert Volvo trucks in het Russische Kaluga. Daar worden FH, FM en FMX trucks gebouwd, en ook daar komt de onderdelen voorziening in gevaar. Die fabriek bouwt echter ook cabines die naar Gent worden verscheept. Dat betekent een nieuwe uitdaging voor het Zweedse truckmerk, want de onderdelenvoorziening bij de truckbouwers was al problematisch, en daar komt dit nog bij.

Kamaz-Mercedes

Zelfs het Russische Kamaz heeft nauwe banden met Europa, namelijk in de vorm van de samenwerking met Mercedes-Benz. De nieuwe generatie Kamaz trucks is voorzien van Mercedes cabines en motoren en ook daar zal nu een flinke kink in de kabel komen, al zal dat probleem vooral Kamaz parten spelen. In de media gaat het er bij SBS6 nu over of Rusland nog wel mee mag doen met het Eurovisie Songfestival, maar de echte vraag is wat de crisis doet met onze economie. Wat die gevolgen voor Nederland zijn is nog onduidelijk maar aan de pomp zullen we dat snel merken de komende tijd.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
07-03-2022
Duitsland-parkeren_LR.jpg

Behandel chauffeurs uit Rusland, Belarus en Oekraïne normaal

Nu de oorlog is wat het is, rijden er her en der nog trucks uit Rusland, Belarus en Oekraïne…
Nieuws
28-02-2022
VolvoTrucks_Kaluga.jpg

Volvo Trucks stopt verkoop en productie in Rusland

Volvo Trucks zet de truckfabriek in het Russische Kaluga stil en stopt ook meteen met de verkoop van…
Nieuws
25-02-2022
Oekraine6.jpg

Voedselpaketten voor Oekraïnse chauffeurs

Chauffeurs uit de Oekraïne die in Europa onderweg zijn hebben niet alleen te maken met een enorme onzekerheid…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.