We zagen dit nog prille jaar een paar typische berichten voorbij komen over Paccar en DAF. In de eerste plaats het bericht dat bol stond van de records voor Paccar. Opmerkelijker is dat DAF-topman Harrie Schippers verhuist naar de VS. Hij maakte een opvallende promotie.
Maar zo mogelijk nog opvallender is dat Paccar van DAF een wereldmerk maakt, dat Paccar buiten de VS vertegenwoordigt. Om die reden werd er al een fabriek gebouwd in Brazilië. Voor Paccar is Zuid Amerika een voorname afzetmarkt. Hetzelfde geldt voor Rusland en andere landen in Azië, en Australië. Zoals DAF-topman Harrie Schippers al eens aan BIGtruck uitlegde, doet Paccar voorzichtig aan in China, waar er een groot verschil bestaat in techniek van buitenlandse en nationale trucks.
Paccar ziet DAF ook als voorname motorenleverancier in hun thuisland, Amerika. Na de MX13 motor, gaat ook de MX11 in de VS geleverd worden in Peterbilt's en Kenworth's. Het percentage DAF-motoren in deze Amerikaanse trucks is al gestegen tot meer dan veertig procent. De motorenfabrfiek in Mississippi bouwde onlangs al de 100.000e DAF-motor, al mag je die eigenlijk zo niet noemen. En dan moet de MX 11 daar nog op gang komen.
De onderdelenbusiness is erg belangrijk als back-up voor als er toch problemen ontstaan, maar juist ook voor normale service. Om die reden bouwde Paccar in 2013 een gigant van een onderdelencentrum bij Geldrop. Nu is er weer een groter onderdelencentrum in aanbouw in Renton, Washington.
De directie van Paccar heeft daarom Harrie Schippers opgeroepen om zowel DAF als Paccar Parts te gaan leiden. Daarmee krijgt hij een extra omzetverantwoordelijkheid van meer dan drie miljard dollar per jaar. Paccar verdiende een half miljard aan de onderdelenbusiness in 2015. Een mooie klus, waarbij we Schippers veel succes wensen!