Een week na zijn eerste etappe-overwinning in Le Dakar kon Martin van den Brink gisteren nummer twee bijschrijven. Een gouden medaille met een platina randje: doordat hij als 23e was gestart reed hij constant in het stof van anderen. Hij wist maar liefst 15 trucks onderweg in te halen.
De mannen van Mammoet Rallysport leken wel vleugels te hebben. "We hebben enorm strak gereden. We waren een beetje boos na de pech van eergisteren. Dat gaf mogelijk extra adrenaline. We hebben maandag in het bivak de problemen met de naaf kunnen verhelpen. Vervolgens hebben Daniel Kozlovský en Richard Mouw de hele nacht doorgewerkt om de truck te prepareren voor gisteren. Daar bleek opnieuw dat de Renault genoeg potentie heeft om in de top te eindigen. De Sherpa liep geweldig. We hebben weliswaar iets minder vermogen door het terugschroeven van de turbocapaciteit. Maar we gaan zo hard dat het niet veel uitmaakt." Dat men de fabrieksteams van Iveco en Kamaz voorbleef maakte de overwinning nog zoeter. "Dat geeft veel voldoening. Dat wij als klein team die miljoenenformaties kunnen verslaan. Dat geeft hoop voor de toekomst."
"Ik ben vooral blij dat we hebben laten zien dat de winst in de tweede etappe geen toevalstreffer was. Als we verder niets hadden laten zien dan waren we mogelijk de 'eendagsvlieg' geweest. Wij willen juist laten zien dat we in de top van het klassement kunnen strijden. Daarom is de zege van vandaag nog mooier dan de eerste overwinning."
Bij het team van De Rooy was Villagra de snelste, op slechts 17 seconden achterstand van Van Den Brink. Hij kwam tegelijk met de eerder gestartte Van Genugten ove de streep, die op een klein 4 minuten achterstand vijfde werd. Kopman Gerard de Rooy buitelde van een eerste plek in het algemeen klassement een paar plaatsen terug als gevolg van een lekke band, maar dat deert hem niet: "Ik sta nu derde op twee minuten. Dat is maar een klein beetje."
Hans Stacey verloor twee uren door een kapotte versnellingsbak, en daarmee zijn kansen op een goed eklassering in het algemeen klassement. Maurik van den Heuvel moest deze tweede helft van een marathon-etappe zonder raam rijden. De truck en crew zijn bedekt onder een laag modder aan gekomen, maar wel op een 18e positie. Grootste pechvogel van de dag is zonder enige twijfel Gerrit van Werven. Niet ver na de start kwam hij stil te staan met een kapotte turbo, waar hij op het moment van schrijven al bijna 24 uur vast staat.
De etappe van vandaag is afgelast als gevolg van modderverschuivingen, de organisatie kiest er voor hulp te verlenen aan de in problemen gekomen lokale bevolking.