Sinds begin dit jaar is het op één traject in Denemarken te rijden met een combinatie met een dubbele oplegger. Zo’n combinatie mag dan 34 meter lang zijn en in totaal 72 ton wegen. Graag zou Denemarken deze Super Eco Combi’s toestaan op alle snelwegen, maar daar zijn de op- en afritten niet op berekend. Daarom heeft de overheid een plan: bedrijven mogen zelf betalen voor de aanpassingen.
“De lange vrachtwagens stellen eisen aan de wegen en de inrichting. Met de nieuwe regeling krijgen transportbedrijven de mogelijkheid om te betalen om verbinding te maken met het snelwegennet, zodat er meer dubbele trailers op de weg kunnen worden gezet”, aldus minister van transport Danielsen. “Het is een goede stap voor de groene transitie, het verlicht de congestie en het is een voordeel voor de transportsector, die meer kan vervoeren met minder auto's.”
Vanaf 1 november kunnen transportbedrijven en verladers hun aanvraag indienen. Ze betalen dan 50.000 Deense Kronen administratiekosten, ongeveer 6.700 Euro. Als de aanvraag wordt goedgekeurd, dan kijkt de desbetreffende gemeente naar de gewenste aanpassingen aan de weg en worden de kosten berekend. Het bedrijf betaalt vervolgens voor de werkzaamheden.