Belgische instanties bezweren dat het aantal klachten over niet (goed) werkende tolkastjes tot dusverre tot een minimum beperkt is gekregen. Intussen klagen Nederlandse bedrijven over torenhoge boetes.
Tankvervoerbedrijf Van Opdorp uit Sas van Gent, dat ligt in Zeeuws Vlaanderen direct aan de Belgische grens, klaagt dat het een boete kreeg van 58.000 euro nadat een chauffeur gegevens fout had ingevoerd. Hierdoor liep Vlaanderen 98,40 euro aan tolinkomsten mis. De boete liep zo op, omdat de truck in kwestie 58 dagen zo rond had gereden in België. Van Opdorp betaalt niet en heeft een beroep ingesteld, meldt Omroep Zeeland.
Branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) vindt dat er een onacceptabele situatie is ontstaan. Zolang de kastjes niet goed werken, moet België volgens TLN stoppen met het innen van boetes. De transportvereniging roept minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu op om met haar Belgische collega's te praten. De Belgische organisatie Viapass, die de kilometerheffing coördineert, ontkent volgens het ANP ten stelligste dat het systeem niet werkt.
Vooral voor Zeeuws-Vlaamse transportbedrijven kwam de Belgische tolheffing vorig jaar als een flinke domper. Een gemiddeld transportbedrijf daar krijgt door de tol te maken met zo'n 70.000 euro extra kosten per jaar, aldus Omroep Zeeland. De invoering van de tol verliep ook al niet soepel. Zo konden bedrijven de tolkastjes nauwelijks testen voor de invoering omdat ze niet op tijd bezorgd werden.
Viapass, dat in opdracht van de drie regio’s instaat voor de inning van de kilometerheffing op vrachtwagens, ontkent dat er problemen zijn met de tolheffing, zoals Nederlandse bedrijven beweren. ‘Ook voor de zomer klaagden ze al, maar we kregen ondertussen slechts twee klachten,’ zegt Viapass in De Standaard. Volgens Viapass werkt het systeem wel naar behoren. ‘Op 400.000 dagelijkse controlemomenten krijgen we gemiddeld slechts tien klachten.’