Wereldmotor voor Scania en MAN

Nieuws
06-07-2021 | Door Iep van der Meer

Traton, het moederbedrijf van Scania, MAN en Volkswagen Caminhoés in Brazilië en het Amerikaanse Navistar, werkt al jaren aan een ‘wereldmotor’’. Door wereldwijd gebruik te maken van één basismotor kunnen er grotere aantallen geproduceerd worden en dat is wat iedere producent wil. Immers, hoe groter de aantallen hoe breder de ontwikkelingskosten gedeeld kunnen worden. Bovendien is massaproductie hét toverwoord voor een beter rendement. Het lijkt er nu op dat deze motor het eerst door Scania zal worden toegepast.

Op dit moment werken Scania en MAN nog ieder met hun eigen motorenplatform. De Amerikaanse en Braziliaanse merken werkten tot nu toe met de Amerikaanse motorenleveranciers maar sinds enige tijd worden die trucks al geleverd met een motor die in de basis door MAN werd ontwikkeld. Met de nu door Scania aangekondigde nieuwe 13 liter motor lijkt het er nu op dat de nieuwe Traton Wereldmotor ook het levenslicht ziet. Al meteen na het ontstaan van Traton in 2013 werd er gesproken over zo’n wereldmotor. In de presentatie werd daarbij toen een foto gebruikt van wat onmiskenbaar een MAN blok was, waardoor de toenmalige directie van Scania even in verlegenheid gebracht werd. Of dat ook de nieuwe motor is die Scania dit najaar presenteert is onduidelijk, maar de nieuwe krachtbron zal hoe dan ook het gevolg zijn van de samenwerking tussen de beide merken.

Als we kijken naar de andere wereldspelers dan kan het ook bijna niet anders. Ook Mercedes-Benz heeft zo’n 13 liter platform wat wereldwijd wordt toegepast, onder meer in de Freightliner trucks. Ook Volvo Trucks past de 13 liter motor wereldwijd toe, en zelfs Paccar doet goede zaken met de MX13 krachtbron aan beide kanten van de oceaan. De komst van een wereldmotor is voor Traton dan ook van groot belang, want alleen op die manier kan het concern competitief blijven. Het gezamenlijk delen van onderdelen zoals motoren assen, versnellingsbakken en andere componenten is gewoon dé manier om de rendementen wereldwijd te verbeteren en de concurrentie bij te blijven. In dat licht moet ook de toepassing van Scania versnellingsbakken in MAN trucks worden gezien. Dat is niet uit luxe, of omdat die bak beter is dan de TraXon van ZF, maar gewoon omdat ze die zelf bouwen.

Het is dan ook aannemelijk dat de merken MAN en Scania in de toekomst nog verder naar elkaar toe zullen kruipen in de ontwikkeling van voertuigen. Kijk naar Volvo Trucks en Renault Trucks. Dat zijn, afgezien van de cabine nu al vrijwel identieke trucks die allerlei componenten zoals motoren, versnellingsbakken en zelfs chassis delen. De vraag is natuurlijk hoe je dan toch de eigen identiteit kunt bewaren, en daar lijkt Volvo goed in te slagen. Iedereen weet intussen dat een Renault Truck technisch eigenlijk een Volvo is, maar toch houdt Renault Trucks zijn eigen klanten die gehecht zijn aan het merk. Daarbij is Volvo duidelijk het ‘premium’ merk. Hoe die machtsverhoudingen zich tussen Scania en MAN zullen verhouden is afwachten.

Tijdens de perspresentatie van Traton in 2019 werd bijgaand beeld getoond van een MAN en een Scania die opgebouwd zijn uit Lego blokjes, de ‘Traton Modullar kit’. Daarmee geeft Traton duidelijk aan dat het modulaire principe de toekomst is voor beide merken, en voor de andere Traton merken wereldwijd.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
03-07-2025
IEP_8511-1400

Nathalie wint Kivits LZV met Mail&Win actie

Nathalie Wichers- Bol is de winnaar van de Mail&Win actie die wij samen met Jorn 'Badraaf' van Hooft en…
Nieuws
03-07-2025
Reining 400e DAF truck (7)-1400

Retro kleuren voor 400e DAF van Reining Transport

Reining Transport uit Hoogezand/Kolham bestaat dit jaar 100 jaar. In die tijd bouwde het bedrijf een…
Nieuws
03-07-2025
Opijnen1 (960 x 640)

Van Opijnen overgenomen door Thomassen

Wederom een flinke overname: Van Opijnen uit Deventer wordt overgenomen door de Thomassen Groep.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.