Drie vrachtwagens streden voor de prestigieuze titel van ToYA, oftewel Truck of the Year Australasia. De verkiezing draait om vrachtwagens die verkocht worden in Australië en Nieuw-Zeeland. Een bijzondere markt met zijn eigen karakteristieken, en waar Europese en Amerikaanse merken tegen elkaar strijden. De finalisten voor de verkiezing van 2024 waren de Volvo FH Electric, de Scania Super en de Western Star X-serie.
Tijdens de grootste truckshow van Nieuw-Zeeland, de TMS Exhibition in Christchurch, werd de winnaar bekend gemaakt. De prijs ging naar Western Star. Een opvallende keuze, want de nieuwe X-Serie is officieel al sinds 2022 op de markt. Hij is dus al een stukje ouder dan zijn twee Europese tegenkandidaten. De Western Star deed nu pas mee aan de verkiezing aangezien hij pas sinds vorig jaar leverbaar is in Nieuw-Zeeland. Eén van de eisen van de verkiezing is dat de vrachtwagen in beide landen te koop moet zijn.
Andere omstandigheden
De verkiezing van Truck of the Year Australasia is gerelateerd aan onze International Truck of the Year verkiezing, dit jaar gewonnen door de Volvo FH Electric. Toch is hij ook helemaal anders. De vrachtwagens worden anders bekeken, omdat de omstandigheden voor vrachtwagens in Australië en Nieuw-Zeeland helemaal anders zijn. Vrachtwagens daar rijden in omstandigheden die we in Europa helemaal niet kennen.
De Western Star X-serie mag er voor ons dan wel wat ouderwets uitzien dankzij zijn vierkante uiterlijk, toch is dit een zeer geavanceerde vrachtwagen. De DD13 en DD15 motoren van Detroit vallen onder de Euro6-norm. Hij is ook voorzien van alle veiligheidsvoorzieningen die we in Europa ook kennen. Opvallend is hij nog wel verkrijgbaar met een handmatige versnellingsbak, iets dat we hier niet meer zien.