Nieuwe trucks remmen vandaag de dag al uit zich zelf door het verplichte ABA systeem wat ingrijpt als je even niet oplet. ZF en Wabco keken even verder en ontwikkelden ook een 'uitwijkassistent' voor als remmen alleen niet voldoende is.
Het actieve noodrem systeem wat ingrijpt als je niet oplet en als er gevaar opduikt moet vooral heel veel energie weghalen om de impact zo klein mogelijk te maken. Een stapje verder is het ABA4 systeem wat sommige merken al leveren. Dat zorgt er voor dat je zelfs volledig tot stilstand komt zonder verdere schade. Dat wil zeggen, niet aan je voorbumper. Wat er achter je en in de laadruimte allemaal gebeurt daar staat de industrie niet voor in. Wat mij betreft mag deze prachtige techniek leiden tot aanvullende eisen voor kopschotten want daar is nog wel wat verbetering te halen.
Voor Wabco en ZF was dit allemaal reden om een stapje verder te gaan. Zij ontwikkelden een systeem wat niet alleen zorgt dat de snelheid wordt weggeremd, het wijkt ook op het laatste moment uit. Dit systeem zou aanvullend moeten zijn op alles wat er vandaag de dag al op zit.
Het systeem heet kortweg EMA en dat staat voor 'Easive Maneuver Assist' maar vergeet dat maar heel snel weer. Wat het doet is dat het systeem luistert naar wat de chauffeur instinctief aangeeft. Als er zich een noodsituatie voordoet dan is de geringste aanwijzing van de chauffeur voldoende om de truck naar links of rechts, langs het obstakel te sturen. Het systeem neemt dus echt het stuur over terwijl het ABA systeem vol in de remmen hangt. Heel bijzonder, en weer een prachtig stuk techniek wat moet zorgen voor meer veiligheid. Als dat zo doorgaat dan wordt het in de toekomst nog een hele kunst om een truck te laten crashen.