Zelfrijdende Volvo FMX duikt onder

Nieuws
13-09-2016 | Door Iep van der Meer

Mercedes doet het op de snelweg maar de Zweedse merken proberen het eerst offroad: Autonoom rijden. Eerder waren we al getuige van de zelfrijdende Scania kippers en nu blijkt dat ook Volvo daar mee bezig is.

In het Noord Zweedse Kristineberg wordt de komende anderhalf jaar een proef gedaan met zelfrijdende Volvo FMX trucks in de mijnbouw. Het doel is om te onderzoeken hoe de technologie kan bijdragen aan veiliger en productiever transport in zware omstandigheden en op moeilijk bereikbare plaatsen.

Door onze samenwerking met Boliden bereikt de ontwikkeling van autonome voertuigen een nieuwe veelbelovende fase. Dit is de eerste keer dat zelfrijdende trucks worden getest in reguliere inzet onder de grond. De resultaten zullen zeker waardevolle input opleveren in onze missie om technische vooruitgang te vertalen naar praktische klantvoordelen”, verklaart Claes Nilsson, President Volvo Trucks.  

Eerder dit jaar introduceerde Volvo Trucks de zelfrijdende Volvo FMX. Het onderzoek- en ontwikkelingsproject waar deze truck deel van uit maakt, laat zien dat zelfrijdende trucks een belangrijk aandeel hebben in het vergroten van de transportefficiency en -productiviteit. In het bijzonder in mijnen, havens en op andere moeilijk bereikbare of zeer gecontroleerde plaatsen met veel herhaalde transportbewegingen. 

De voertuigen in de mijn zijn drie Volvo FMX-trucks die zijn uitgerust met sensoren die eerst de geometrie van de mijn registreren en die dan vastleggen welke route de truck rijdt. Vervolgens wordt deze opgeslagen informatie gebruikt om de juiste stuurbewegingen, versnellingen en snelheid te regelen. Op iedere volgende rit scannen de sensoren continu de omgeving rondom de truck en optimaliseren zowel de route als de uitvoering. 

Een autonoom rijdende truck moet tenminste net zo veilig zijn als een door chauffeurs gereden voertuig. Zodra er een obstakel verschijnt bij de truck stopt het voertuig automatisch en wordt het management centrum gewaarschuwd. Van de zes sensoren in het systeem zijn er altijd twee die telkens hetzelfde gebied rondom de truck monitoren. Indien er zich een defect voordoet met de truck kan dit op afstand worden opgelost door het management centrum. 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
23-08-2016
Uber-Otto2.jpg

Uber en Otto: 'Chauffeur blijft nodig'

Brengt de overname van Otto, een ontwikkelaar van techniek voor autonoom rijden, door Otto de autonome truck in…
Nieuws
12-06-2017
traft-autonomous-truck-2.jpg

Ook de Russen willen autonome trucks

Na de VS, Europa, China en Japan, willen ook de Russen omschakelen naar autonome trucks op hun wegen. Het Russische…
Nieuws
01-10-2021
PACCAR_begins_extensive_field_test_with_self-driving_trucks.png

Chauffeurstekorten en Paccars test autonoom rijden

De afgelopen week stond de berichtgeving deels in het teken van het chauffeurstekort bij de Britten.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.