Nieuws
20-11-2018 | Door Iep van der Meer

Zelfrijdende trucks zijn al werkelijkheid in de mijnbouw in Noorwegen. Brønnøy Kalk AS is de eerste Volvo klant die gebruik maakt van een commerciële zelfrijdende oplossing voor het transport van kalksteen van een open mijn naar een nabijgelegen haven. Het transport gaat over een afstand van vijf kilometer door tunnels tussen de mijn en de maalinstallatie. De eerste testen zijn succesvol uitgevoerd en volgend jaar gaat het project van start.

Het project volgt op een aantal recente succesvolle projecten rondom autonoom rijden in andere mijnen bij de oogst van suikerriet en afvalinzameling. Voor Volvo Trucks is de commerciële oplossing voor Brønnøy Kalk een hoogtepunt. In plaats van trucks af te nemen, schaft Brønnøy Kalk namelijk een transportoplossing aan voor het transport van kalksteen tussen de twee hubs.

“Dit is een belangrijke stap voor ons”, vertelt Raymond Langfjord, Managing Director van de mijn. “Er heerst een felle concurrentiestrijd in de sector. We zoeken voortdurend naar middelen om onze efficiency en productiviteit op lange termijn te verhogen en hebben een duidelijke visie om voordeel te halen uit nieuwe technologische en digitale oplossingen. We zochten daarvoor een betrouwbare en innovatieve partner, die onze focus op duurzaamheid en veiligheid deelt. De keuze voor zelfrijdende vrachtwagens zal ons concurrentievermogen op de fel bevochten wereldmarkt aanzienlijk vergroten.”

“We zijn er trots op een zelfrijdende oplossing te kunnen presenteren die een antwoord biedt op de uitdagingen van onze klanten op het gebied van veiligheid, betrouwbaarheid en rendement”, aldus Claes Nilsson, President van Volvo Trucks. De wereldwijde transportbehoeften veranderen voortdurend in een hoog tempo en de sector eist nieuwe en geavanceerde oplossingen. “Wij hebben ons als doel gesteld om de toon te zetten met de ontwikkeling van producten en diensten die aan deze eisen voldoen”, gaat Claes Nilsson verder.    

“De introductie van zelfrijdende oplossingen is een veelbewogen moment”, aldus Sasko Cuklev, Director Autonomous Solutions bij Volvo Trucks. “Door te werken op afgesloten terrein en op een vaste route, kunnen we nagaan hoe we het maximum uit de oplossing kunnen halen en hoe we deze perfect kunnen afstemmen op de specifieke behoeften van onze klanten. Alles draait om samenwerking om nieuwe oplossingen te ontwikkelen, die de flexibiliteit, efficiency en productiviteit verhogen.”

De voertuigen en systemen blijven eigendom van Volvo. De klant, Brønnøy Kalk AS betaalt per afgeleverde ton.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
08-01-2018
Peterbilt_579-1.jpg

Autonome techniek en brandstofcel bij Paccar

Paccar, het moederbedrijf van DAF, staat er niet om bekend voorop te lopen  wanneer het op nieuwe techniek…
Nieuws
11-10-2018
Qomolo.jpg

Chinezen hebben nu hun eigen Tesla truck

Het Chinese Q-Truck  zit Tesla en Volvo op de hielen door een elektrische truck te onthullen die autonoom rijdt…
Nieuws
10-08-2018
1532806781.jpg

Trucks zonder cabine?

Tijdens een ontmoeting die we hadden met de grote Scania baas Henrik Henriksson maakte hij een grap door te zeggen dat de design…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.