Nieuws
20-11-2018 | Door Iep van der Meer

Zelfrijdende trucks zijn al werkelijkheid in de mijnbouw in Noorwegen. Brønnøy Kalk AS is de eerste Volvo klant die gebruik maakt van een commerciële zelfrijdende oplossing voor het transport van kalksteen van een open mijn naar een nabijgelegen haven. Het transport gaat over een afstand van vijf kilometer door tunnels tussen de mijn en de maalinstallatie. De eerste testen zijn succesvol uitgevoerd en volgend jaar gaat het project van start.

Het project volgt op een aantal recente succesvolle projecten rondom autonoom rijden in andere mijnen bij de oogst van suikerriet en afvalinzameling. Voor Volvo Trucks is de commerciële oplossing voor Brønnøy Kalk een hoogtepunt. In plaats van trucks af te nemen, schaft Brønnøy Kalk namelijk een transportoplossing aan voor het transport van kalksteen tussen de twee hubs.

“Dit is een belangrijke stap voor ons”, vertelt Raymond Langfjord, Managing Director van de mijn. “Er heerst een felle concurrentiestrijd in de sector. We zoeken voortdurend naar middelen om onze efficiency en productiviteit op lange termijn te verhogen en hebben een duidelijke visie om voordeel te halen uit nieuwe technologische en digitale oplossingen. We zochten daarvoor een betrouwbare en innovatieve partner, die onze focus op duurzaamheid en veiligheid deelt. De keuze voor zelfrijdende vrachtwagens zal ons concurrentievermogen op de fel bevochten wereldmarkt aanzienlijk vergroten.”

“We zijn er trots op een zelfrijdende oplossing te kunnen presenteren die een antwoord biedt op de uitdagingen van onze klanten op het gebied van veiligheid, betrouwbaarheid en rendement”, aldus Claes Nilsson, President van Volvo Trucks. De wereldwijde transportbehoeften veranderen voortdurend in een hoog tempo en de sector eist nieuwe en geavanceerde oplossingen. “Wij hebben ons als doel gesteld om de toon te zetten met de ontwikkeling van producten en diensten die aan deze eisen voldoen”, gaat Claes Nilsson verder.    

“De introductie van zelfrijdende oplossingen is een veelbewogen moment”, aldus Sasko Cuklev, Director Autonomous Solutions bij Volvo Trucks. “Door te werken op afgesloten terrein en op een vaste route, kunnen we nagaan hoe we het maximum uit de oplossing kunnen halen en hoe we deze perfect kunnen afstemmen op de specifieke behoeften van onze klanten. Alles draait om samenwerking om nieuwe oplossingen te ontwikkelen, die de flexibiliteit, efficiency en productiviteit verhogen.”

De voertuigen en systemen blijven eigendom van Volvo. De klant, Brønnøy Kalk AS betaalt per afgeleverde ton.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
01-07-2025
Mark1 (960 x 602)

DAF XG+ voor Van der Mark

Van der Mark bewijst dat de klassieke bedrijfskleuren goed staan op een XG+
Nieuws
01-07-2025
Dick-Vijn_Scania-3-web-pers-2025 (960 x 640)

Dick Vijn viert met vier Scania trekkers

Dick Vijn koopt al jaren Scania's, want dat is wat de chauffeurs willen.
Nieuws
30-06-2025
Scania test truck

Scania test autonoom en camera's

Scania liet in 2021 camera's zien die onder de zijruiten bevestigd waren tijdens een introductie in Zweden. Daarna hebben…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.