Zelfrijdende Volvo truck zonder cabine!

Nieuws
12-09-2018 | Door Iep van der Meer

Volvo Trucks onthult een prototype van een zelfrijdende, elektrische trekker die geschikt is voor standaard trailers, Vera geheten. Het apparaat, want we weigeren dit een truck te noemen, wordt geleverd zonder cabine en dat is nogal een statement van Volvo!

De nieuwe transportoplossing moet bijdragen aan efficiënter, veiliger en schoner vervoer. Het doel op de lange termijn is dat bedrijven die non-stop transportservices nodig hebben over een vast traject kunnen kiezen uit een groter aanbod. Volvo verwacht hiermee een positieve bijdrage te leveren aan het groeiende chauffeurstekort, milieuproblemen, geluidsoverlast, de toenemende consumptie en snelle groei van e-commerce.

Het mag duidelijk zijn dat je zo'n ding niet een woonwijk instuurt, maar voor grote volumes over vaste trajecten zou het best een oplossing kunnen zijn in de toekomst. 

“Ons systeem kan worden gezien als een uitbreiding op de geavanceerde logistieke oplossingen die nu al in veel sectoren worden toegepast. Omdat onze zelfrijdende voertuigen geen uitstoot of lawaai produceren, kunnen ze op elk moment van de dag of nacht worden ingezet. De oplossing maakt gebruik van de bestaande infrastructuur en laadbakken en trailers. Zo kunnen de kosten worden terugverdiend en is integratie mogelijk met bestaande werkzaamheden”, verklaart Mikael Karlsson, Vice President Autonomous Solutions.

Volvo’s zelfrijdende truck heeft niet als doel om werkgelegenheid te laten verdwijnen. “Ook in de toekomst zal er veel vraag zijn naar bekwame chauffeurs. De handel en de wereldbevolking blijven groeien, dus geldt dat ook voor het goederenvervoer. Onze zelfrijdende en elektrische oplossing kan er in een beperkt segment op korte termijn voor zorgen dat dit nog efficiënter en duurzamer verloopt. Zo dragen wij waar mogelijk ons steentje bij aan een duurzamere wereld”, aldus Wijnand van den Brink, Manager Special Products & Innovation bij Volvo Trucks Nederland.

Hoe werkt het?

De zelfrijdende elektrische voertuigen zijn tijdens het werk verbonden met een cloudservice en een transportcontrolecentrum. De voertuigen zijn uitgerust met geavanceerde systemen voor autonoom rijden. Deze zijn zo ontworpen dat ze hun huidige positie tot op enkele centimeters kunnen bepalen en in detail kunnen controleren en analyseren wat andere weggebruikers doen en daarop zeer nauwkeurig reageren.

Het controlecentrum bewaakt continu de transportvoortgang en controleert nauwkeurig de positie van elk voertuig, de staat van de accu, de inhoud van de lading, onderhoudsvereisten en verschillende parameters. Net als bij een industrieel productieproces worden snelheid en voortgang aangepast om onnodig wachten te voorkomen en de leverprecisie te verhogen. Verspilling in de vorm van buffervoorraden kan zo worden voorkomen. Ook wordt de beschikbaarheid vergroot. Voertuigen die op dezelfde route rijden, werken samen voor een optimale doorstroming.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
15-10-2018
MAN_digitalisierung-vernetzung-containerhafen.jpg

MAN test autonome trucks in en om haven van Hamburg

MAN Truck & Bus en Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) gaan de komende jaren gezamenlijk geautomatiseerd…
Nieuws
04-02-2021
Scania_Truck_Sensors_LR.jpg

Zelfrijdende Scania’s de weg op in Zweden

Scania is begonnen met het rijden met autonome trucks op de Zweedse E6. Het merk wil later dit jaar ook in andere…
Nieuws
31-10-2017
Safety_demo_3_lowres.jpg

Safety demo's van Volvo

Volvo Trucks wil bewustwording creëren met veiligheidscampagne. Het Zweedse truckmerk loopt al jaren voorop met veiligheidsthema's…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.