Zero Emissie Zones: Meer mogelijk dan je denkt!

Nieuws
02-01-2025 | Door Iep van der Meer

Voor de sinds 1 januari ingestelde Zero Emissie Zones zijn uitzonderingen gemaakt, en dat zijn er meer dan aanvankelijk gedacht werd.

Er is een speciaal loket geopend waar je ontheffing kunt aanvragen voor veel voertuigen. Denk daarbij aan bijzondere voertuigen zoals met een zware autolaadkraan, 4-assige trekkers en kermis- en verhuiswagens. De invoering van de Zero Emissie Zones in de steden houdt velen bezig, maar er is soms meer mogelijk dan voorzien voor trucks van bouwjaar 2016 of ouder, of voor een bestelwagen ouder dan 2009 met een zware aanhangwagen. Zijn ze jonger, dan mogen ze ook na 1-1-2025 nog gewoon de Zero Emissie Zones in.  

De aanvraag voor oudere voertuigen waarbij een batterijpakket eenvoudigweg niet past was al geopend. Dit geldt voor 4- of 5 assige bakwagens (bijvoorbeeld een kieper) met een toegestane massa meer dan 37 ton, voertuigen waarbij één of twee zijkanten compleet in gebruik zijn (bijvoorbeeld glasrastreelauto’s en rupsvoertuigen), voor low-deck trekkers, voertuigen die zijn goedgekeurd voor explosievenvervoer EX2/EX3 en voertuigen met een exceptioneel transport verklaring. Voor al die voertuigen zijn ontheffingen mogelijk, net als voor trucks met een zware PTO belasting. Ook voor trucks met alle of minstens drie aangedreven assen is er vrijstelling te regelen. Denk daarbij aan 4x4, 6x6, 10x6 of 8x6 kippers. En zelfs als uw voertuig niet onder deze categorieën valt is er bijvoorbeeld door middel van een dealerverklaring, hardheidsclausule of een ontheffing op basis van economische gronden toegang mogelijk.

Voor bestelwagens is er ook wel wat mogelijk. Bestelwagens uit 2010 en jonger hebben ook na 1 januari 2025 nog toegang tot alle Zero Emissie Zones. Voor oudere bestelwagens zijn er mogelijkheden als ze een zware aanhangwagen trekken. Ook een bestelwagen met een glasrasteel kan ontheffing krijgen, ongeacht de leeftijd van het voertuig.

Milieuzone of Zero Emissie Zone?

Van belang is wel dat de eisen van de milieuzones die in sommige steden geldt van kracht blijven, en waarbij dus altijd Euro 5 of Euro 6 (bestelwagen resp. vrachtwagen) vereist is. Wie alles weet van deze vrijstellingen en ontheffingen is Erik Boots van EBTL transportopleidingen. Hij is ADR veiligheidsinstructeur en Code 95 opleider, maar hij helpt ook bedrijven die worstelen met de Zero Emissie Zones. Zo hielp hij al tientallen transporteurs om vrijstelling te krijgen voor trucks met autolaadkranen. Klik hier voor meer informatie!

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
30-06-2025
Scania test truck

Scania test autonoom en camera's

Scania liet in 2021 camera's zien die onder de zijruiten bevestigd waren tijdens een introductie in Zweden. Daarna hebben…
Nieuws
30-06-2025
gwm_g1050_hybrydowy_ciagnik_6

Chinese krachtpatser met 1050 pk

De Chinezen blijven ons verbazen. Eerst kwam Shacman met een Actros kloon met 840 pk en nu komt Great Wall Motors met…
Nieuws
30-06-2025
USA (960 x 743)

Begrenzer voor trucks in Amerika van de baan

Dankzij een nieuw pakket maatregelen gaat de invoering van de begrenzer niet door.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.