De eerste korte (31 km) Dakar-etappe werd verrassend gewonnen door Ales Loprais, op de voet gevolgd door Martin van den Brink. De Tsjechische torpedo's doen het goed dus, Loprais heeft een nieuwe Tatra met neus gebouwd, terwijl Martin nog steeds in de door MKR gebouwde Renault, die we niet meer Sherpa mogen noemen, rijdt.
Martin van den Brink: ,,Het was een prachtige proef. Er zat van alles in. Maar vooral veel zand en dan ook nog van dat hele zachte zand. Daarnaast waren er afdalingen en de duinen. De zon maakte het soms moeilijk. Je moet goed opletten, omdat het moeilijk te zien is of er plotseling een hoogteverschil is. We hadden eigenlijk van alles wat. We kunnen uitstekend uit de voeten in dat soort omstandigheden. We reden in een heerlijke flow door de duinen en dan komt er vanzelf een goed resultaat uit de bus.’’
Janus van Kasteren, de snelle service van Mammoet, debuteerde met een nette 19e plek. De dag werd vooral gebruikt door de nieuwe teamgenoten om wat uitgebreider aan elkaar te snuffelen. ,Het is voor ons alle drie nieuw in deze samenstelling. De komende etappes krijgen we volop de tijd om op elkaar ingespeeld te raken. Ik kijk er erg naar uit. De Renault liep vandaag fantastisch. Het is heerlijk om andere rijders zonder problemen in te halen. Het is echt ongelooflijk hoe makkelijk dat soms gaat. Wij kijken ook erg uit naar de komende dagen. Als we in dit soort terrein blijven rijden dan zijn wij zeer tevreden.’’
Gerard de Rooy mag dan op dit moment in de Sahara racen, drie van zijn teamgenoten mogen de eer van Iveco verdedigen in Zuid-Amerika. Van Genugten deed dat erg goed, met een vierde plek, Ardavichus en vooral Villagra lieten toch wat tijd liggen. Villagra: “We hebben zeker een kwartier verloren met het zoeken naar een waypoint. Op een gegeven moment hebben we maar besloten door te rijden, omdat het zo lang duurde. Toen we bij waypoint 9 kwamen, klikte waypoint 8, waar we zo lang naar hadden gezocht, er ook ineens in. Heel raar. Dat hoort niet. We hebben de wedstrijdleiding gevraagd of ze de gps-tracking nog eens goed kunnen nakijken en of we tijd terug kunnen krijgen, want het is gewoon een fout.”
Gert Huzink en Maurik van den Heuvel vallen met hun 13e en 14e positie net buiten de top 10. Van den Heuvel begin daarbij een doodzonde: hij negeerde een opdracht van zijn navigator. Gelukkig voor de transportondernemer pakte het in dit geval goed uit.
Minder geluk had Marc Leeuw, al na 500 meter ging de koppeling van zijn truck kapot. Na twee uur sleutelen kon hij verder, maar dat betekende dat hij in het donker door de duinen moest. “Duinen rijden is toch niet mijn favoriete bezigheid, maar in het donker is het echt verschrikkelijk”, aldus de verkeersschoolhouder.
En Kamaz? Die doen altijd rustig aan het begin van de rally. Desondanks stonden alle 4 trucks in de top 10, Nikolaev deed het het best met zijn derde plek. Ook de rode brigade uit Wit-Rusland deed het goed met hun MAZ trucks, op plekken 6, 10 en 11.