Na anderhalve week en 3.425 kilometer is het verschil tussen Nikolaev op plek één en Villagra op plek twee in het algemeen truckklassement slechts één seconde. Bovendien haalde Ton van Genugten zijn derde etappeoverwinning. De slotfase van de Dakar was zelden zo spannend!
In het begin van de etappe was Villagra zijn voorsprong op de Kamaz-piloot nog flink aan het uitbouwen, maar toen volgde zo'n bult ellende dat hij van geluk mag spreken dat de voorsprong niet groter is. “Er ging een luchtslang kapot en daardoor brandden er ook een aantal kabels door. Vervolgens kregen we ook nog een lekke band.” Inhet tweededeelvan de etappe, na de neutralisatie, ging het niet veel beter. “De laatste 35 kilometer kon ik nog maximaal 50 km/u rijden. Weg tijdwinst. Met één seconde en nog twee dagen te gaan, begint de Dakar eigenlijk weer opnieuw. Alles ligt open. Je ziet hoeveel er kan veranderen in een dag: van een half uur voor naar één seconde achter. Ongelooflijk.”, aldus de Argentijn.
Van Genugten startte als twaalfde, maar hoorde dat hij bij het ingaan van het tweede deel van de etappe tweede lag, reden om er vol voor te gaan: “Als het loopt, dan loopt het. Het tweede deel was een typische Kamaz-proef: die beuken overal doorheen. Maar met de Powerstar kon ik wel de snelheid erin houden, waar ik het met de Trakker moest afleggen.” Ook een lekke band een kilometer voor de finish kon hem niet stoppen: “Dan ga ik door. De velg was nog heel, dus dat kon. Desnoods was ik op drie wielen over de finish gekomen.”
Maurik van den Heuvel verbaasde zich over het grote aantal uitvallers bij de trucks. Er rijden nog maar 19 trucks, waarvan 3 Nederlandse (van de 9 gestartte Nederlandse teams). Deze staan wel allemaal in de top 10. Van den Heuvel: “Dat is toch eigenlijk ongelooflijk. Het zegt wel iets over hoe zwaar deze Dakar is. De finish halen doe je niet zomaar.”