Zuinige tiepjes van Scania voor Dijco

Nieuws
18-12-2015 | Door Iep van der Meer

 

De groentenrijders, dat waren ooit de mannen die de wereld bestormden met hun dikke V8 machines. Die wereld is inmiddels veranderd want zelfs bij Dijco kiezen ze nu voor de Scania types G410 en R450.

Hierbij moet trouwens wel even worden aangetekend dat het koppel van de huidige spaarwondertjes van Scania hoger liggen dan dat van menige V8 in het verleden.

Het gaat bij Dijco om een order van acht nieuwe trucks als vervolg op een eerdere order van vijf stuks. Dijco ging nu voor vijf nieuwe G410 Highline en drie R450 Highline 6x2/4 trekkers met een gestuurde optrekbare voorloopas die ook als LZV gekeurd zijn. De voertuigen zijn verder af fabriek gespoten en voorzien van 4 originele verstralers in de zonneklep. Naast een Scania Retarder kregen alle voertuigen een lang chassis en een acht tons vooras.

Tridec

Over de configuratie is goed nagedacht. “Wij hebben bewust voor een G-cabine gekozen omdat we er voornamelijk binnenlandse ritten mee uitvoeren en we dan een optimale verhouding hebben tussen instapgemak en uitstraling. De 450 pk trekkers zetten we ook internationaal in. Vandaar dat we voor de R-cabine hebben gekozen heb. Wij willen dat de planning zonder beperkingen een voertuig kan beladen en inplannen,” vertelt Egbert van Alphen van Dijco/Greenery. “Daarom zijn onze trailers uitgerust met het Tridec dubbel X-stuursysteem op de eerste en de laatste as. Door de langere trailerasconfiguratie, het lange chassis en de zwaardere vooras, blijven wij onder alle omstandigheden met slechts vijf assen binnen de aslastbeperkingen. Dit scheelt slijtage aan onze voertuigen en minder schade aan het wegdek.” 

Zuinig

De nieuwe voertuigen zijn ook standaard uitgerust met Scania Fleet Management; Dijco hoefde alleen de Scania Communicator te activeren. Van Alphen: “Vooral bij de 410 pk motoren ben ik prettig verrast door het verbazend gunstige brandstofverbruik. De G410’s rijden bij ons met twee chauffeurs 22 uur per dag zo’n 4.000 kilometer per week. Toch is het brandstofverbruik niet hoger dan 25 liter per 100 km! Met de R450’s rijden we overdag als LZV’s met 57,5 ton tussen de locaties van The Greenery en verschillende grote retail DC’s heen en weer en ’s nachts vervoeren ze als normale trekker/trailer containers met fruit uit de haven naar The Greenery. Maar ook die trucks rijden een halve liter op de 100 kilometer beter dan een vergelijkbare 460-tiger van een ander merk.” Inmiddels hebben de chauffeurs de bij de nieuwe trucks behorende gratis Scania Driver Training afgerond. Deze telde ook mee voor code 95.

Al 230 Scania's

Dijco Internationaal Transportbedrijf verzorgt alle logistieke activiteiten voor The Greenery. Daarnaast heeft de organisatie uiteenlopende opdrachtgevers in de transportsector. Het heeft een modern wagenpark van 60 eigen trekkers en vervoert dagelijks AGF-producten in Nederland en van en naar Duitsland, Frankrijk, Engeland en de nieuwe EU-landen. Dijco heeft een lange relatie met Scania en kocht over de jaren al meer dan 230 voertuigen van het beroemde Zweedse truckmerk.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
11-12-2019
DJ-Middelkoop_2019_LR.jpg

Scania keert terug in wagenpark D.J Middelkoop

Voor het eerst sinds 18 jaar heeft D.J. Middelkoop uit Nieuw-Vennep weer Scania’s in het wagenpark opgenomen.…
Nieuws
01-08-2016
SB-Trans-1-pers-2016.jpg

Scania R450 voor SB Trans

SB Trans uit Sint Oedenrode nam onlangs een Scania R450 6x2 Topline met gestuurde naloopas in gebruik als trekkend voertuig voor…
Nieuws
21-01-2016
Van_Werven2LR.jpg

Van Werven breidt uit met Scania

Infra- en Reclycingdienstverlener Van Werven uit Oldebroek koos onlangs voor de aanschaf van zes Scania vrachtwagens waarvan…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.