Nieuwe Luegbrücke Brennerpas: 6 jaar overlast

Nieuws
18-12-2024 | Door Iep van der Meer

De beroemde Luegbrücke op de route naar Brennero wordt vervangen. Het 55 jaar oude viaduct is aan vervanging toe en dat brengt de komende zes jaar overlast voor het verkeer met zich mee.

Volgens inschattingen van de Italiaanse vervoersorganisatie zullen bedrijven in de logistieke sector geconfronteerd worden met jaarlijks rond de 100- tot 300 miljoen Euro aan kosten door de overlast. Om die reden werd opgeroepen om het nachtrijverbod op te heffen, maar dat idee wordt niet uitgevoerd omdat dit te veel geluidshinder met zich mee zou brengen.

Zwaar verkeer op links

Om, gedurende de bouw van de nieuwe viaducten de druk op de brug te verlichten wordt er een bijzondere indeling ingesteld van de rijbanen. De rechter rijstrook in beide richtingen wordt straks uitsluitend voor voertuigen tot 3,5 ton. Trucks en bussen moeten de linker rijstrook aanhouden. Hierdoor wordt de druk op de brug beter verdeeld, aangezien de pijlers in het midden van de vier rijbanen staan.

Aan de rechterkant van het bestaande viaduct wordt een nieuwe, lager en wat smaller viaduct gebouwd. Zodra dat nieuwe viaduct klaar is wordt alle verkeer daar overheen geleid, waarna de bestaande brug gesloopt wordt. De planning is dat dit in 2028 het geval zal zijn. Op de plaats van het oude viaduct verreist dan ook een nieuw viaduct, net als de eerste wat lager en smaller dan wat er nu staat. Zodra de beide nieuwe constructies klaar zijn krijgt elke rijrichting dus een apart viaduct.

De planning is dat het hele project in 2030 klaar zal zijn. Op een speciale website is meer informatie te lezen. Klik hier!

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
19-03-2018
brennerpasLR.jpg

Tirol regelt vrachtverkeer op Brenner

Wanneer de Tirolers vinden dat het te druk wordt op de Brenner autobaan, gaan ze actie ondernemen om de boel te vertragen.…
Nieuws
31-10-2019
Brenner_Duitse_kant_LR.jpg

Italië bouwt controlecentrum voor trucks bij Brenner

Italië wil nabij de Brenner grensovergang een ‘controlecentrum’ inrichten voor binnenkomende trucks…
Nieuws
13-09-2018
De_Vries_LNG_10-1400.jpg

Duel tussen LNG en Diesel Volvo's op de Brenner

LNG wordt gezien als het meest haalbare alternatief voor diesel, althans op dit moment. Inmiddels zijn…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.