De twee nieuwe trucks zijn Arocs 8x4 trekkers met 630 pk voorzien van Turbo Retarder Koppeling die kunnen worden ingezet voor treingewichten tot 250 ton. Wagenparkbeheerder Erik Maassen van den Brink: “Betrouwbaarheid is voor ons heel belangrijk. De Arocs is een ijzersterke machine gebleken waar onze chauffeurs graag mee werken. Vooral de soepele Turbo Retarder Koppeling heeft laten zien ijzersterk gereedschap te zijn in situaties waarin we het uiterste vragen van onze trucks.”
Bolk koos opnieuw voor de Arocs vanwege de grote betrouwbaarheid en de lage onderhoudskosten. Daarnaast was de samenwerking met dealer Baan Twente van doorslaggevend belang om weer voor Mercedes-Benz te kiezen. Eén van de beide chauffeurs is Herman Ruiterkamp (62). Hij reed al verschillende Mercedes trucks voor Bolk Transport en deze nieuwe wordt waarschijnlijk zijn laatste voor zijn pensioen.
500.000 kilometer
De trucks die vervangen worden staan beide op ongeveer een half miljoen kilometers. Erik Maassen van den Brink vertelt: “Dat lijkt misschien weinig in acht jaar tijd, maar je kunt ervan uitgaan dat onze trucks het per gereden kilometer veel zwaarder hebben dan een gebruikelijke trekker. Bij elke rit hebben we zware lading mee en de trekkers doen uitzonderlijk pittig rangeerwerk op bijvoorbeeld fabrieksterreinen en scheepswerven. Zowel betrouwbaarheid en rij-ervaring zijn voor ons criteria die van doorslaggevend belang zijn bij de aanschaf van nieuwe machines. Na 8 jaar van nagenoeg probleemloze en efficiënte inzet is het nu – ook onder de streep – voor ons logisch om wéér voor de Arocs te gaan.”
Turbo Retarder Koppeling
Het feit dat de Arocs leverbaar is met Turbo Retarder Koppeling hielp mee in de overwegingen van Wagenparkbeheerder Erik Maassen van den Brink. Hij legt uit: “Dit zijn 630 pk sterke 8x4 Arocsen. Ze verplaatsen onder meer zware trafo’s en onderdelen van windmolens door heel Europa. Vaak moeten die zware goederen ook de helling op en af. Dat betekent dus veel optrekken en remmen. Met de Turbo Retarder Koppeling op de Arocs is in de afgelopen jaren al gebleken dat de chauffeur het werk heel soepel en nauwkeurig kan doen. Waar bij een ‘normale’ versnellingsbak de koppeling echt te zwaar op de proef gesteld zou worden, is dit systeem gebaseerd op vloeistoffen in de overbrenging. Dat scheelt ook aanmerkelijk in slijtage. Ik vind dit kortom een heel mooi stukje gereedschap. Sterker nog: dit is het beste systeem in de markt! Daarom zijn we daar nu weer voor gegaan.”
“Van alle gemakken voorzien”
Het exterieur van de trucks is aangepast aan de wensen van de chauffeurs. Maassen van den Brink: “Elke mogelijke vierkante decimeter hebben we benut om bergruimte te creëren met diverse opbergkasten tussen de tank en uitlaat. Daarin vinden onze specialisten alles om het werk goed en veilig te kunnen doen, zoals spankettingen en -banden, anti-sliprubbers, extra zwaailampen, hoekbeschermers en breedteborden. Zo kom je nooit te staan zonder de juiste spullen!” Ook in de cabine is Bolk Transport ver gegaan in het optimaliseren van de machines, zoals het Almelose bedrijf de trucks graag noemt. “Van binnen zijn ze van alle gemakken voorzien. Denk aan extra goede isolatie, een riant bed, dikke gordijnen, koelkast mét vriezer en standkachel én standairco. Onze chauffeurs rijden vaak ’s nachts en het is zaak dat ze overdag goed kunnen slapen. Daarbij zijn ze vaak meerdere weken van huis: dit moet een plek zijn waar ze zich volledig kunnen ontspannen”, vertelt de wagenparkbeheerder.
Altijd op de hoogte
,,Wij kopen trucks altijd in sets, zodat we alle documentatie, ontheffingen en vergunningen dubbel hebben. Valt er door wat voor reden dan ook 1 van de 2 uit, dan kunnen we altijd nog rekenen op die andere, identieke machine. De nieuwe zijn nagenoeg identiek aan de vorige, maar hebben zoals gezegd meer opbergmogelijkheden en nog schonere Euro 6-motoren”, vertelt Maassen van den Brink.
Geslaagde werkplek
Chauffeur Herman Ruiterkamp over zijn Arocs: “Ik ben al 37 jaar chauffeur. Het zou zomaar kunnen dat dit laatste nieuwe Mercedes-Benz is waar ik mag instappen voordat ik ermee stop. Ik heb tijdens mijn loopbaan ook in een Powerliner gereden en een Actros MP2 met V8-motor, dus deze Arocs 8x4 met 630 pk staat in een rijtje van indrukwekkende machines. Ik ben blij dat er weer voor de Arocs is gekozen: het is een fijne truck waar ik helemaal vertrouwd mee ben. Ook deze slaapt weer heerlijk en de Turbo Retarder Koppeling heeft zijn meerwaarde andermaal bewezen. Er zijn wel een paar dingen verbeterd, zoals de versnellingsbak. Tijdens de eerste kilometers was dit al te merken, want hij schakelt nu wat sneller. Ook de volledig aangepaste bekisting is echt een uitkomst in mijn werk. En tja, zeg nou zelf, zoals hij er hier nu bij staat in de bedrijfskleuren: het is wel een érg geslaagde werkplek geworden zo, toch?”, glundert Herman Ruiterkamp.