Je ontkomt als journalist in de bedrijfswagens vandaag de dag niet meer aan de kreet ‘connected.’ Trucks, bestelwagens en zelfs personenauto’s worden allemaal ‘connected’ waardoor ze altijd te volgen zijn. Eén van de moderne zegeningen is dat die voertuigen daardoor kunnen ‘platoonen’ of zelfs autonoom rijden in de nabije toekomst. Bovendien kan de dealer bij die ‘connected’ voertuigen mooi meekijken hoe je de auto gebruikt, wat het verbruik is en bijvoorbeeld hoe het slijtagepatroon verloopt. Daardoor kunnen ze dan weer onderhoud op maat aanbieden waarbij het preventief vervangen van bepaalde onderdelen ongeplande stilstand voorkomt. Dat klinkt allemaal prachtig maar zijn we daar al klaar voor?
Afgelopen week reed ik twee keer door het meest ontwikkelde, rijke en vooruitstrevende Europese land, namelijk Duitsland. Dit land is tevens de bakermat van een merk als Mercedes-Benz, pionier waar het gaat om de toepassing van allerlei moderne technieken in bedrijfswagens. Je zou dan ook zeggen dat ze er in zo’n land als Duitsland als eerste klaar voor zouden moeten zijn als het allemaal echt gaat gebeuren. Nou, vergeet het maar want je kunt in grote delen van dat land niet eens telefoneren!
De Scania waarmee ik op stap was had zo’n prachtige DAB+ radio waarmee digitale zenders binnen komen, maar zelfs die was hier en daar behoorlijk van de leg. En als je geen radio ontvangst meer hebt dan stoppen diensten als Spotify er ook gewoon mee. Leve de vooruitgang, maar zorg op zijn minst eerst even voor een landelijk dekkend internet netwerk. Je maakt mij namelijk niet wijs dat al die ‘connected services’ blijven functioneren als iets simpels als een radio het niet eens meer doet.