Discriminatie door de BAG

Blog
15-04-2021 | Door Iep van der Meer

Onze collega’s van het Duitse vakblad DVZ hebben ontdekt dat de Duitse verkeersinspectie BAG forse kortingen hanteert op boetes voor Oost-Europese chauffeurs. Er is zelfs sprake van een officiële kortingsstaffel met kortingen tot 50% voor inwoners van bepaalde landen.

Dit betekent dat als een chauffeur uit, laten we zeggen Litouwen of Bulgarije de helft betaalt voor een overtreding van het rijtijdenbesluit. En dat terwijl wij gewoon de volle 100% moeten aftikken. Dat kan natuurlijk niet waar zijn, want dat is regelrechte discriminatie door een overheidsdienst.

Het lijstje met kortingen en landen die daarvoor in aanmerking komen stamt uit 2017 en is nog steeds in gebruik. De lijst kwam in handen van onze Duitse collega journalisten en inmiddels is dat een behoorlijke rel aan het worden. Zo is TLN ‘verbijsterd’ en ook de Duitse BGL heeft met afkeur gereageerd op de door DVS gepubliceerde lijst.

Vervoerders uit landen als Litouwen, Roemenië of Bulgarije hebben toch al een gigantische voorsprong op de West Europese vervoerders doordat ze veel minder kosten hebben. Zo kost een chauffeur in Bulgarije voor een heel jaar zo’n 16.000 Euro terwijl een volgens Vetron een Belgische chauffeur 56.000 Euro kost. Daarbij komt dat de sociale premies in Oost Europa ook veel lager zijn dan bij ons. In Bulgarije bedragen die kosten volgens het zelfde Vetron bijvoorbeeld 673 Euro per jaar, ongeveer een twintigste deel van wat dat in West Europa kost.

Dat nu zelfs de handhaving kortingen hanteert is dan ook een grote schande. Hierbij komt nog eens het puntensysteem dat in Europa is ingevoerd. Dat is dan wel Europees, maar het is aan de landen zelf om iets te doen met de strafpunten. In Nederland betekent het krijgen van strafpunten voor overtredingen dat je zelfs je transportvergunning kunt kwijtraken. Het laat zich raden wat ze in Bulgarije of Litouwen doen met die punten.

Alles bij elkaar kunnen we rustig stellen dat het transport doodziek is. De verschillen lijken nog steeds groter te worden en vloten als Girteka groeien tegen de klippen op, ten koste van onze eigen vervoerders. Met enorme prijsvoordelen op het gebied van personeel is het voor die bedrijven goed zaken doen op de West Europese markt. Tel daar nog eens het inkoopvoordeel bij, want door de enorme omvang van die bedrijven kopen ze hun trucks ook nog eens bij duizenden tegelijk voor dump prijzen. Daardoor rijden ze bijna zonder afschrijving met chauffeurs die werkelijk voor een fooi maandenlang heel Europa rond worden getrapt. Daar komt nu de Duitse korting op overtredingen nog bij,  als extra bonus zullen we maar zeggen.

Intussen krijgen we in Nederland de handen niet op elkaar voor een fatsoenlijke cao stijging van 3,5%. Dat zou niet meer dan redelijk zijn in vergelijking met andere lonen in ons rijke deel van Europa, maar in het licht van een Europese transportmarkt is er veel meer aan de hand. Stakingen lijken niet te werken en blokkades mogen niet met trucks, maar dat er heel dringend iets moet gebeuren in Brussel is inmiddels glashelder.

Laatste blogberichten

Blog
14-03-2024
19252-Ford_F-Max_Bigtruck1

Ford Trucks ontwikkelt cabine met Iveco

Otosan, de Turkse producent van Ford Trucks in Europa gaat een samenwerking aan met het Italiaanse Iveco voor de…
Blog
07-03-2024
Pegaso concrete mixer

De charme van een wrak

Auto’s en trucks hebben mijn warme belangstelling. Dat heeft niet alleen te maken met het voertuig zelf, maar ook zijn inzet en…
Blog
12-02-2024
Kopie van Geld-1400 (1)

Zijn minimum vrachtprijzen een oplossing?

Oplopende kosten en dalende opbrengsten zijn een groot probleem in de transportsector. Ooit had Nederland 25%…