Sinds enkele jaren rijden er miljoenen auto’s op alle wegen van de wereld voorzien van touchscreens, oftewel aanraakschermen. Daarmee verdwijnen knoppen van het dashboard en wordt het bedienen van een auto kinderspel. Nu er een meneer van de weg is geraakt terwijl hij het scherm bediende, doet een Duitse rechter een in onze ogen onverantwoorde uitspraak.
Gesteld is dat aanraakschermen in auto’s verboden moeten worden. De uitspraak volgt op een eenzijdig ongeval met een Tesla Model 3 waarvan de chauffeur de ruitenwisser-instellingen wilde wijzigen. Daaruit ontstond het eenzijdige ongeval. Vanzelfsprekend hebben alle auto’s van andere merken ook zulke schermen. Dit geldt in toenemende mate ook voor de truckmerken. Dat er nu één iemand in de problemen komt en daarmee meteen een boete scoort en een maand rij-ontzegging, is ronduit absurd, maar in Duitsland kan het blijkbaar.
In een eerdere zaak bleken ook dashcams al een instrumenten die slechts onder zeer strikte voorwaarden toegestaan zijn. Zulke apparaten zouden niet in overeenstemming zijn met diverse privacyregels zoals het voor publiek afschermen van privé-data. Ook hier een bijzonder gezocht argument waarbij het moeilijk bleek om bewijs aan te voeren tegen wegmisbruikers die luid en duidelijk op de filmbeelden te zien waren. Voldoen beelden niet aan de eisen, dan kunnen boetes worden opgelegd. Zo lijkt de Duitse rechtspraak wegmisbruikers te bevoordelen.
Keuzeknop
Niet alle truckfabrikanten gaan voor het aanraakscherm. Bij de introductie van de nieuwe MAN valt de ronde knop op, die vele autofabrikanten zoals BMW, ook gebruiken. Deze knop leidt de chauffeur ook eenvoudig door alle mogelijkheden. We vragen ons af of de Duitse rechter dit ook gaat verbieden. Of dat de Duitse rechtspraak op het laatste moment toch tot inkeer komt.