Zo'n pantograaf is een stroomafnemer die onder de bovenleiding omhoog komt en dan contact maakt. Net als bij een trein of een trollybus dus. De testen vonden plaats op de A1 tussen Lübeck en Reinfeld, op de A5 bij Frankfurt en op de B462 bij Gaggenau. Voor de testen werden masten opgebouwd met daaraan de bovenleiding. Een kostbaar project, want alleen al de vijf kilometer op de A1 zouden zo’n 30 miljoen Euro gekost hebben. Voorlopig blijven de installaties staan omdat de testresultaten nog besproken worden.
Het idee van de bovenleiding is dat de stroom die de trucks oppikken van de bovenleiding in de accu’s wordt opgeslagen, om zo de actieradius te vergroten. Een leuk, maar kostbaar en inmiddels achterhaald plan, aangezien de actieradius van elektrische trucks steeds groter wordt. De eActros 600 kan bijvoorbeeld 500 kilometer rijden met 40 ton en Volvo en Renault Trucks hebben inmiddels trucks aangekondigd die 600 kilometer halen op één acculading.
Ook in Nederland?
Toch wil minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat nu ook een proef in Nederland met dit systeem. Zo loopt er inmiddels een onderzoek om dit systeem aan te leggen tussen de Rotterdamse havens en Antwerpen en Venlo. Het geld daarvoor zou dan uit de opbrengst van de ‘vrachtwagen heffing’ moeten komen die in 2026 wordt ingesteld. Die heffing zou naar schatting 1,6 miljard Euro op moeten brengen. De aanleg van de benodigde 180 kilometer elektrische snelweg zou naar schatting 600 miljoen gaan kosten, maar het kabinet wil dat bedrijven ook meebetalen aan de aanleg.
Zinloos en kostbaar
Zoals gezegd is de aanleg van zo’n elektrische snelweg een vrij zinloze en kostbare manier om een probleem op te lossen wat eigenlijk niet meer speelt sinds de komst van de huidige en toekomstige elektrische trucks. Zinvoller zou zijn om dat geld te investeren in oplaad infrastructuur langs de belangrijkste routes met daarbij voorzieningen voor de chauffeurs zodat die daar pauze kunnen houden tijdens het opladen.