We moeten duurzaam worden met ons allen en daar ontkomt ook het wegtransport niet aan. Helaas wordt er vanuit Den Haag vooral ingezet op elektrische voertuigen en die zijn er gewoon nog niet, en bovendien is de infrastructuur nog volstrekt ontoereikend.
Sinds Elon Musk zijn Tesla Semi truck aankondigde lijkt het alsof zo’n beetje iedereen die geen verstand van trucks heeft om is. Helaas zijn dat vaak ook juist de mensen die er over beslissen. Neem nou onze minister van Milieu en Wonen, Van Velthoven. Zij trekt nu maar liefst 34,5 miljoen Euro uit voor transportprojecten die de luchtkwaliteit en het klimaat verbeteren. Het gaat daarbij om projecten die nog niet op de markt zijn maar die wel kansrijk zijn voor de toekomst. De betrokken bedrijven trekken zelf ook 47 miljoen Euro uit de zak, terwijl de EU nog 5,9 miljoen bijdraagt. Dat is dus in totaal 87 miljoen Euro, verdeeld over 43 projecten in Nederland.
Bij die projecten moet je denken aan voertuigen en machines op waterstof, op batterijen en om laadinfrastructuur. Prachtig mooi natuurlijk want met name waterstof lijkt een toekomst te hebben, maar die toekomst is nog ver weg. Dat wil zeggen, er kan al heel veel, maar voordat het bedrijfsleven dat kan betalen is er nog een lange weg te gaan. Voorlopig blijft waterstof voorbehouden aan een aantal overheidsinstanties waar de kosten niet uit lijken te maken. Dat is prima, want deze techniek moet ontwikkeld worden voor de toekomst. En jazeker, er zijn ook al mondjesmaat wat elektrische trucks op de markt. Die kosten echter het vijfvoudige van een diesel en je kunt er maar 150 kilometer mee rijden. Het verplichten van dat soort trucks in de binnenstad zou de boodschappen wel heel duur maken. Bovendien, als die trucks bij het Albert Heijn DC aan de stekker gaan dan valt in grote delen van het land de stroom uit.
Voor de komende twintig jaar hebben we de gouwe ouwe dieselmotor dan ook nog heel hard nodig. Een merk als DAF roept dat al een tijdje, maar ze krijgen nu bijval van Bart Somers van het Zero Emissions Lab van de Technische Universiteit in Eindhoven. Zijn stelling is dat diesel zelfs nodig is om de klimaatdoelen te halen in de toekomst. De nieuwste generatie dieselmotoren is schoner dan een benzinemotor, zeker als er HVO wordt toegepast. Er zijn zelfs studies die aantonen dat de modernste diesels de lucht zuiveren in vuile binnensteden. Toch lijkt de politiek de diesel al afgeschreven te hebben, en dat is onzinnig en heel erg kostbaar. ">Lees hier het verhaal van Bart Somers.